Hvilke kosttilskud har hvilke kvinder brug for?

Vi får for lidt sgu. I hvert fald når det kommer til jern, kalk, selén, folat, E-vitamin og D-vitamin. Det viser den nyeste undersøgelse af danskernes kostvaner fra DTU Fødevareinstituttet.

Søndag d. 22. januar 2012 - af Per Brændgaard Mikkelsen

Det er især kvinder i den fødedygtige alder, der får for lidt jern og folat, og det er hovedsagelig ældre kvinder, der kan have gavn af ekstra kalk. Et ekstra tilskud af kalk kan hjælpe til at holde knoglerne stærke, men det gælder kun hos ældre kvinder og ikke yngre, som i forvejen får kalk nok. For meget kalk kan føre til jernmangel, da kalk hæmmer optagelsen af jern i tarmen. Ældre kvinder skal her forstås som kvinder over 60 år. D-vitamin, E-vitamin og selén er der for lidt af hos både yngre og ældre kvinder. Sådan ser det ud generelt, men der kan selvfølgelig være store individuelle forskelle.

Mangel på vitaminer og mineraler kan føre til mange forskellige helbredsproblemer, bl.a. træthed (jern og D-vitamin), knogleskørhed (kalk og D-vitamin), fosterskader (folat), øget risiko for hjerte-kar-sygdom og kræft (selén, folat, E- og D-vitamin), vægtøgning (kalk) og svækket immunforsvar (især D-vitamin). Det gælder om at få nok af det hele - hverken for lidt (typisk på grund af usund, ensidig kost) eller for meget (typisk ved overdosering af kosttilskud).

Du kan have et særligt behov for kosttilskud, hvis du på en eller anden måde spiser meget ensidigt. Det kan f.eks. være, du udelader komælk (kalk), fisk (D-vitamin og selén) eller kød (jern). Er du veganer, dvs. spiser du slet ikke animalske madvarer, så har du brug for tilskud af B12- og D-vitamin, da disse to vitaminer kun findes i kød, mælkeprodukter og andre former for animalsk føde. Hvis du - eller nogen, du kender - bare i det hele taget spiser usund, udpint mad, så er der sikkert brug for tilskud af hele striben af vitaminer og mineraler. Det samme er tilfældet, hvis man i det hele taget spiser meget lidt - f.eks. hvis man er syg eller på slankekur.

Det optimale kosttilskudsprogram kræver en individuel vurdering i forhold til den enkeltes kostvaner og fysiske behov. Men du kan også gå frem efter de ovennævnte generelle overvejelser. Hvis du spiser sundt, varieret og nok og er kvinde i den menstruerende alder, så har du formentlig kun brug for tilskud af D-vitamin og måske jern og folat. Jerntilskud har du især brug for, hvis du ikke spiser særlig meget kød, eller hvis du mister særlig meget blod med menstruationen. Folat skal du tage tilskud af, hvis du er eller planlægger at blive gravid. Resten af behovene vil du få dækket, hvis du spiser sundt, dvs. sundere end en dansk gennemsnitskvinde..

 

Per Brændgaard, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.dk

Læs også: Tab dig med vand>>

Læs også: Slankekure gør det svært at tabe sig>>

Læs også: Forelsket i chokolade>>

 

 

 

Find de kosttilskud du skal bruge for at se fantastisk ud på shop.dk