Kost & motion

Flad mave: Sådan gør du!

For mange af os er det en evig og næsten umulig kamp at få en flad mave. De sidste kilo sidder urokkeligt fast, uanset antallet af træningsture og forsøg med diverse diæter. Men det kan faktisk lade sig gøre for alle at få en veltrimmet og flad mave med de helt rette tips og tricks. FEMINA guider dig til hvordan.

Generelt om vejen mod en flad mave

 

Undgå at blive oppustet:En hindring for mange er oppustethed. Luft i maven gør dig både utilpas og får din mave til at se større ud. Undgå generelt ting som fastfood og sodavand, for meget kaffe samt simple kulhydrater som hvidt mel og sukker.

Få din nattesøvn: At du ikke sover nok og stresser for meget, er ofte oversete faktorer. For lidt søvn og stress kan nedsætte dit stofskifte og dermed din fedtforbrænding.

Drop alkohol og rygning: Hvis du kvitter smøgerne og nedsætter antallet af cocktails og rødvin på ugentlig basis, vil det på sigt hjælpe dig i den rigtige retning.  De usunde vaner gør dig både oppustet og stresset, så din forbrænding ryger i bund.

KØB DEN ULTIMATIVE FLAD MAVE GUIDE- 62 SIDER FOR KUN 19 KRONER

 

Motion- sådan træner du til en flad mave

Hvis du drømmer om en flad mave, skal der forbrændes fedt. Overordnet handler det om, at du skal forbrænde mere, end du indtager. Hvis ikke du er i negativ kaloriebalance, vil mavebøjninger og andre øvelser ikke give dig en flad mave, da dine muskler stadig vil være skjult bag fedt.

Tre former for træning, der kan hjælpe:

- Core-træning: Målrettet træning af rygmuskler, mavemuskler og holdningsmuskler giver dig en flad mave bag fedtet.

Intervaltræning: Intervalbaseret konditionstræning med høj puls tre gange ugentlig i maksimalt 40 minutter, inklusive pauser, er en effektiv måde at forbrænde fedt på – specielt mavefedt.  (Birgitte Nymann)

Pilates: Pilatesøvelser giver dig en stærk og smidig muskulatur, fordi du lærer at spænde på den rigtig måde, og det kan medvirke til en flad mave. 

KØB DEN ULTIMATIVE GUIDE OG FÅ MÅLRETTET TRÆNINGSØVELSER

 

Spis dig til en flad mave

Motion kan ikke gøre det alene. Derfor er vejen til en flad mave at supplere din motion med en sund og varieret kost. Få masser af fibre fra grønne grøntsager og bær, lette og slankede proteiner fra fisk og fjærkræ (Anne Bech) og undgå gæringsprocesser ved ikke at spise for meget sukker og hvide kulhydrater. Den gode nyhed er, at det fedt, der sidder på maven, er ”løst” fedt, som er forholdsvist let at slippe af med.

Tre konkrete kostråd:

- Blå bær: Blåbær, solbær og hyldebær er fyldt med antioxidanter og kan efter sigende give dig en mere flad mave. Spis dog højst 200 g om dagen. 

Mandler: Mandler er perfekt som mellemmåltid, fordi de indeholder store mængder sunde kostfibre, der holder dig mæt i lang tid. Guf dog ikke uhæmmet, da mandler også indeholder en del kalorier. (Charlotte Hartvig)

Urtete: Kamille, kardemomme, fennikel og pebermynte virker beroligende på maven, fremmer din fordøjelse, og afhjælper den oppustethed, som står imellem dig og en flad mave.

FÅ SUNDE OG LÆKRE OPSKRIFTER HER

Læs også: Overraskende fødevarer der giver flad mave