dukan kur
Kost & motion

Dukan kuren: Sådan gør du

Masser af protein er udgangspunktet for Dukan kuren, der opdeler din kostplan i fire faser. Har du lyst til at prøve en kur, der lover hurtigt vægttab uden at være sulten, så læs med her, og få tips til at komme i gang med din Dukan kur

KOM GODT I GANG MED DIN DUKAN KUR

Protein, protein, protein. Det rene protein er hovedingrediensen i Dukan kuren. Den er opdelt i fire faser; Angrebsfasen, Vekselfasen, Konsolideringsfasen og stabiliseringsfasen. Faserne i Dukan kuren dikterer, hvordan du skal spise og i hvor lang tid. De fire faser har hver deres funktion, men har alle rent protein som drivkraft. Det er proteinerne, der sætter gang i vægttabet i første fase, og det er protein, der udgør fundamentet for en fremtidig stabil vægt.

LÆS OGSÅ: Dukan kur-opskrift: Græsk ovnret med oksekød og auberginer

 

Plusset for mange ved Dukan kuren er, at du ikke skal tælle kalorier. Du må spise lige så meget, du vil inden for kurens tilladte fødevare, og du skal helst spise, inden du bliver sulten, for at undgå at blive fristet af et lavt blodsukker. Et andet plus er, at du taber dig lynhurtigt med Dukan kuren, hvilket giver motivation til at fortsætte.

 

De fire faser i Dukan kuren

Angrebsfasen er den første fase i Dukan-kuren. Her består kosten af rene proteiner, som giver kickstarten til et kraftigt vægttab. Fasen har en gennemsnitlig varighed på fem dage, og du skal gå en tur på 20 minutter hver dag.

Det må du spise i Angrebsfasen af Dukan kuren:

-          Oksekød (bortset fra entrecote)

-          Kalvekød til stegning

-          Fjerkræ (bortset fra ænder og gæs)

-          Alle fisk (også de fede)

-          Alle skaldyr

-          Æg

-          Magre mælkeprodukter, der både er meget proteinrige og helt uden fedt.

Du skal spise:

Halvanden spiseskefuld havreklid hver dag.

Husk vandet. Det er op til dig selv, hvad du vil spise af det der står på den tilladte liste i angrebsfasen, men det er vigtigt at du drikker rigeligt med vand. Vandet skyller kroppen igennem og fjerner affaldsstofferne, så forbrændingen ikke går i stå.

I Vekselfasen suppleres de rene proteiner med grøntsager. Du veksler mellem dage, hvor du udelukkende spiser protein, og dage hvor du både spiser protein og rå eller kogte grøntsager.  Det skaber et støt og roligt vægttab. Denne fase skal fastholdes, indtil du har nået din ønskede vægt.

Der er ingen begrænsninger for, hvordan du vil kombinerer din mad, og hvornår og hvor meget du må spise. Men for ikke at køre død i det, kan du spise ren protein en dag og protein og grøntsager den næste.

Du skal spise to spiseskefulde havreklid om dagen, og gå 30 minutter dagligt. Hvis dit vægttab går i stå, kan du øge din gåtur til 60 minutter.

Det må du spise i vekselfasen af Dukan kuren:

·   Tomater

·   Agurker

·   Kål

·   Græskar

·   Radiser

·   Spinat

·   Asparges

·   Porrer

·   Bønner

·   Svampe

·   Selleri

·   Fennikel

·   Alt salat

·   Auberginer

·   Peberfrugter

·   Gulerødder og rødbeder er også tilladt, men må ikke spises i alle måltider.

I Konsolideringsfasen åbnes der op for de øvrige næringsmidler. Det handler om at du bevare det vægttab, du allerede har opnået og undgår tilbagefald. Din krop har været under angreb i de to forestående faser, så den vil udnytte chancerne for at få de ekstra fedtdepoter tilbage på kroppen, som du har tabt. Menuen skal derfor ikke bestå af lutter festmåltider. Fasen varer i 10 dage for hvert tabt kilo.

Det må du spise i konsolideringsfasen af Dukan kuren:
I denne fase må du spise både proteiner og grøntsager til hvert måltid. Du skal have en proteindag om ugen, samme ugedag, og minimum 25 minutters gang dagligt. Du skal spise to spiseskefulde havreklid om dagen.

Der bliver også åbnet op for lidt mere ”almindelig” mad, som fuldkornsbrød, ost og endda 1-2 festmåltider om ugen(dog ikke to dage i træk).

Stabiliseringsfasen er den sidste fase i Dukan-kuren. Denne fase deles op i tre simple trin, der sikrer, at du kan bevare din ”nye” vægt.

1.      Spis normalt seks dage om ugen, men hav en dag, hvor du vender tilbage til kun at spise rene proteiner som i angrebsfasen.

2.      Sørg for at røre dig så meget som muligt i din hverdag. (Tag trapperne, cykl på arbejde osv.)

3.      Spis tre spiseskefulde havreklid om dagen, resten af dit liv.

 

ER DETTE IKKE DEN RETTE KUR FOR DIG? FIND FLERE SLANKEKURE I GALLERIET HERUNDER

Galleri: Find den slankekur, der passer til dig

Læs mere om: