yoga
Kost & motion

Derfor slutter yogatimen med, at du ligger ned!

Der er både en psykisk og en fysisk forklaring på, hvorfor du slutter yogatimen med at ligge ned. Se her hvorfor.

Uanset hvilken form for yoga du dyrker – hotyoga, astangayoga, hathayoga osv. – så slutter timen altid med, at du ligger i savasana-stilling (på ryggen med let spredte ben, armene ud til siden, opadvendte håndflader og lukkede øjne). Hvorfor? Det er der ifølge yogalærer og forfatter til bogen ”Yoga – Øvelser i at leve livet” Louise Fjendbo Jørgensen både en fysisk og psykisk forklaring på.
 
 
– Den fysiske forklaring er, at når du har lavet bevægelser, du ikke er vant til, f.eks. balancestillinger, bliver du selvfølgelig bedre, for hver gang du udfører øvelserne, men det er, mens du sover eller slapper af, de nye nervebaner til musklerne dannes, og øvelserne dermed bliver integreret i kroppen. Derudover betyder det, at du ligger i savasana, også, at du slapper af, hvilket vil sige, at dit blodtryk sænkes, og at det parasympatiske nervesystem bliver aktiveret, og din krop afspændes, hvilket sætter gang i f.eks. din fordøjelse (det er derfor, du også ofte kan opleve, at din mave rumler, når du ligger dér), siger hun.
 
Giv et gaveabonnement i julegave! Vælg imellem 17 forskellige blade - f.eks. FEMINA. Klik her for at læse mere
 
– Den psykiske forklaring på, at du ligger i savasana, er, at det er en stilling, der handler om at give slip: på ego, tanker om titler, udseende osv. I stedet skal du bare være. Når du ligger dér, er der ikke noget, du skal vise, sige, lytte til, reagere på – du skal bare øve dig i at give slip på det hele. Det kan være meget svært for nogle. Der er f.eks. en del, der har svært ved at lukke øjnene, mens andre hele tiden bevæger fingrene.
 
LÆS OGSÅ: 10 ting, du ikke vidste (du gerne ville vide) om yoga
 
Læs mere om: