Kost & motion

Denne træning giver en perfekt numse

Der er masser af fokus på kvinders bagender, ikke mindst takket være mediepersonligheder som fx Kim Kardashian eller Hertuginde Kates søster, Pippa Middleton

Om du ønsker dig en fyldig eller en petite en af slagsen, så er træning vejen frem, mener personlig træner og kostvejleder Martin Norum, der har specialiseret sig i træning til kvinder og netop udgivet bogen ’Styrketrening for jenter’. Det skriver KK.no. 
 
Han forklarer, at formen på numsen afhænger af to ting, nemlig sædemuskulaturen og mængden og placeringen af fedtvæv.
 
- Kvinder er forskellige og har forskellige udgangspunkter, hvad gælder mængden af muskelmasse og fedtvæv på numsen. Der er nogen, der lettere opnår resultater end andre, men for alle vil det hjælpe med fokus på styrkeøvelser, der specifikt er rettet mod numsen, siger Martin Norum til KK.no. 
 
 
Du kan ikke konditionstræne numsen pæn
Mange kvinder tror, at de fx kan løbe sig til en pæn numse, men det vil sjældent være tilfældet, forklarer Martin Norum. Men specifikke styrkeøvelser vil det være meget lettere at styre processen, mener han.
 
- Et eksempel er øvelsen hip-thrust. Andre øvelser, der bør udføres, er vægtløft med stang, knæbøjninger og forskellige udfaldsvarianter, og en kombination af meget tung træning og få repetitioner (5-6 stykker i hver serie) og lettere træning med flere repetitioner (12-15), kan være effektivt for hurtig fremgang, siger han.  
 
 
Øvelsen hip-thrust kan beskrives som hofteløft, hvor du fx ligger på gulvet med bøjede ben og holder en vægtskive på maven, mens du løfter hofterne fra gulvet og holder dem oppe et par sekunder, før du sænker og gentager. 
 
Læs mere om: