5 2 kuren
Pantherstock
Kost & motion

5:2 kuren – sådan gør du

Har du også hørt om 5 2 kuren – og kunne du tænke dig at hoppe med på bølgen? Så læs med her, hvor du får et overblik over 5 2 kuren - kuren ALLE taler om lige nu

5:2 kuren - sådan gør du

Fem dage, hvor du kan spise lige, hvad du har lyst til – to dage om ugen faster du let. Lyder det som en drømmekur? Ikke desto mindre er det lige, hvad 5 2 kuren går ud på.

5 2 kuren er uden tvivl det hotteste buzzword lige nu, og den nye kostretning har allerede fået mange trofaste fans.

LÆS OGSÅ: FEMINA tester 5:2 kuren

Læge og videnskabsjournalist Michael Mosley og madjournalisten Mimi Spencer har udgivet bogen  ”5 2 kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere”. I bogen guider de to forfattere læseren igennem 5 2 kuren – fra den historiske baggrund for fasten til fordele og tips ved at leve efter 5 2 kurens principper. Bogen giver en praktisk guide til, hvordan man gennemfører fasten på en sund, effektiv og tålelig måde, der kan tilpasses en normal hverdag.
 

DET GÅR 5 2 KUREN UD PÅ
To dage om ugen begrænser du dit daglige kalorieindtag og spiser kun 500-600 kalorier. Resten af ugen spiser du helt, som du plejer. Der er altså ingen forbud – så du kan spise, hvad der passer dig. Følger du kuren, vil du udover at tabe dig også holde livstilssygdomme fra døren og leve længere.

FASTE - IKKE NOGET NYT PÅFUND
At faste er ikke noget nyt påfund, og faktisk er mennesket fra gammel tid vant til at faste, da vi som art udviklede os på et tidspunkt, hvor føden var knap. Derfor kan en let faste give os øget velvære og sundhed, lover forfatterne bag bogen om 5 2 kuren.

LET FASTE I 2 DAGE - HVAD LOVER 5 2 KUREN?
- Du slipper for – i modsætning til mange andre kure – at tælle kalorier hver dag
- Du kan spise de ting, du kan lide – det meste af tiden
- Din risiko for at udvikle en lang række sygdomme inklusive diabetes, hjerte-kar-sygdomme og cancer vil falde
- Let faste får dig til at tænke over, hvad du spiser og hvornår du spiser
- Der er ikke nogen dage, hvor du ”sulter”.

HVOR MEGET ER 500-600 KALORIER?
På de to fastedage i 5 2 kuren er det kun tilladt at spise 500-600 kalorier, hvilket vil sige omkring en fjerdedel af dit normale kostindtag på en dag. Den første fastedag kan være svær at komme igennem, men den umiddelbare følelse af sult og afsavn bliver mindre, især hvis du minder dig selv om, at du næste dag må spise lige netop det, du har lyst til.

500-600 kalorier er dog ikke meget – f.eks. er en stor caffe latte 300 kalorier, så det gælder om at tænke sig om, og så er det vigtigt at huske at stimulere alle sanser, når man spiser i 5 2 kuren.

TIPS TIL MADLAVNING PÅ FASTEDAGE
- Det er bedst at holde sig til dampede grøntsager fremfor ovnstegte eller stegte
- Nogle grøntsager har bedst af at blive tilberedt
- Lad være med at holde dig helt fra fedt på fastedage – du må gerne få en lille smule – f.eks. ovenpå dine grøntsager.
- Vej først ingredienserne EFTER du har skrællet eller skåret dem, så du er sikker på, at kalorieindholdet er korrekt.
- Sørg for at få fibre, selvom du faster – spis skrællen på æbler og pærer, vælg havregryn til morgenmad og inkluder altid en skålfuld bladgrønt.

TIPS TIL AT LEVE MED 5 2 KUREN
Drik masser af væske uden kalorier (urtete, mineralvand med bobler, postevand osv.)
Stop hvis det føles forkert
Forbered din fastedag (klargør maden, som står klar i køleskabet, når du skal bruge det)
Planlæg selv din fasterytme (Hvis du faster fra kl. 14 om eftermiddagen og 24 timer frem, taber du dig, mens du sover – og du går ikke en hel dag uden mad.)

ER DETTE IKKE DEN RETTE KUR FOR DIG? FIND FLERE SLANKEKURE I GALLERIET HERUNDER

Galleri: Find den slankekur, der passer til dig

Læs mere om: