5 gode råd til din træning

Bliver maven slank af at lave maveøvelser? Og hvorfor tager man på, når man begynder at træne? Få svarene, når Birgitte Nymann giver dig svar på 5 ofte stillede spørgsmål vedrørende træning

Onsdag d. 17. marts 2010 - af Birgitte Nymann, Foto: iStockphoto

Kan jeg slanke maven ved at lave maveøvelser?
Du kan ikke punktslanke sig, for du kan ikke fokusere træning af et bestemt område og så mindske fedtlaget. Men din mave kan sagtens blive synligt mindre ved korrekt træning af mavens muskulatur. Når den inderste del af mavens muskulatur ikke er optrænet korrekt, så kan musklerne ikke holde bugindholdet inde, og maven bliver stor. Det betyder, at du kan gøre dit taljemål adskillelige centimeter mindre ved at lave de rigtige øvelser.

Hvorfor tager jeg på, når jeg begynder at træne?
I starten lagrer du mere kulhydrat (sukker) i kroppen. Hver gang du lagrer et gram sukker, lagrer du også tre gram vand. Det kan let give en vægtøgning på ½-1 kilo alt efter, hvor dårlig form du er i. Derudover øges væskeophobningen generelt i ømme muskler, og så producerer kroppen også meget hurtigt noget mere blod til at efterkomme den øgede træningsmængde. Du kan hurtigt tage ½-1 liter blod mere på, hvis du går fra at være inaktiv til at være aktiv. Først efter ca. 6- 8 ugers regelmæssig træning begynder musklerne at udvikle sig som følge af den øgede belastning, og dyrker du styrketræning, kan du altså godt beregne at tage en del kilo muskelmasse på i de følgende uger og måneder.

Hvordan øger jeg min forbrænding?
Stofskiftet kan opdeles i to: Basalstofskiftet, som er den mængde energi, der skal bruges for at holde kroppen i live, når du ligger stille, og energistofskiftet, som er den mængde energi, der skal bruges til bevægelse. Basalstofskiftet er svært at øge, men kan øges ved at øge muskelmassen og ved at spise grove madvarer. Energistofskiftet er til gengæld langt lettere at øge ved at bevæge sig noget mere.

Hvordan bliver jeg ved med at gøre min krop stærkere?
Når du forsætter med at lave det samme træningsprogram med den samme intensitet, så bliver kroppen rigtig god til at klare den belastning med et minimum af energi. Ret hurtigt kan det være en idé at variere øvelser, intensitet og træningsmængde, hvis du vil holde forbrændingen i top og sikre, at din krop ikke bliver ensidigt trænet. Det gør du ved at variere træningsform, træningsintensitet (hvor hårdt), træningsvolumen (hvor meget) og træningsfrekvens (hvor ofte).

Er det nok, hvis jeg motionerer én gang om ugen?
Al motion tæller. 5 minutter om ugen er bedre end ingen minutter og så videre. Men vil du have en formforbedring, der kan mærkes tydeligt, så skal du belaste kroppen regelmæssigt og i længere tid ad gangen. For at forebygge en lang række sygdomme anbefales, at du går minimum 10.000 skridt dagligt i gennemsnit. Når det kommer til træning, så får du det flotteste resultat, overskud og vægttab ved at træne 2-3 gange om ugen samtidig med, at du dagligt går på arbejde, går ned og handler, tager trapperne, cykler til bageren osv. Det vigtigste at have in mente er, at alt nytter - og at det ikke er en undskyldning for at lade være, at man kun har tid en gang om ugen.

RELEVANTE LINKS


Hør musik når
du løber
Prøv FEMINAs
løberuteplanner
Køb i femina-
shoppen.dk