Guide: 10 trin til sommer-detox

Nu er sommeren endelig kommet, og det er tid til at finde shorts og t-shirts frem. Kom sommeren i møde med en sommer-detox, der vil skal få dig i sommerhumør. Chefdiætist Lisa Bolting giver dig 10 gode råd til en sund sommerkrop.

Tirsdag d. 20. juli 2010 - af chefdiætist Lisa Bolting,SlankeDoktor.dk Foto: Pantherstock

1. Glem slankekure
Du behøver blot sige ordet slankekur, og du ved, at det drejer sig om en kortvarig periode fyldt med pinsler, sult og humørsvingninger, som ikke hjælper di i det lange løb
Sæt dig i stedet for ind i, hvad der er sundt, og hvad der er usundt, og hold øje med portionsstørrelserne.

2. Spis løs af sæsonens frugter og grønsager
Om sommeren vrimler det med lækre grønsager, frugter og skaldyr - så det er bare med at tage for dig af retterne. Udnyt de mange friske råvarer, som findes i butikkerne, og bliv inspireret til at lave nye retter.

3. Flyt udendørs
Kom ud i solen og få din daglige dosis D-vitamin. Udnyt de lange lyse aftener og gå, løb eller cykel en tur. For at vedligeholde et godt helbred skal du være aktiv 30 minutter om dagen 5 gange om ugen.

LÆS OGSÅ: 5 sommerkaloriebomber du skal undgå

4. Nordiske traditioner
Der er meget, der tyder på, at en traditionel nordisk diæt er langt sundere en konkurrenterne fra Middelhavet og Frankrig. Kun 10 procent af svenskerne er overvægtige hvorimod 25 procent af englænderne har lidt for meget på sidebenene, og allerværst er det i USA, hvor hele 66 procent vejer for meget.

5. Kom sovende til resultaterne
En af de mest effektive måder at give din krop en detox på, er ved at sove. Det er når du sover, at kroppen restituerer sig selv og kommer sig ovenpå dagens strabadser.

6. Drop sukkeret
Sukker er kulhydrater, og de overskydende kalorier opbevares i kroppen som fedt. Hold øje med ingredienslisten, når du køber ind. Sukker går nemlig under mange forskellige navne:

- laktose (mælkesukker)
- majssirup
- sirup
- fructose
- sucrose
- dextrose
- sorbitol
- xylitol

7. Sig nej!
Føler du, at du konstant halser rundt for at nå alle dagens gøremål? Lær at sige nej! Føler du dig overrumplet af alle dine daglige planer, så er det på tide, at du siger nej, og aflyser nogle af alle dine planer.

8. Lidt, men ofte
Du må ikke blive for sulten. En detox er ikke en sultestrejke. Hvis du glemmer at spise og bliver for sulten, er du meget mere tilbøjelig til at overspise, når du får chancen. Sørg derfor for at sprede måltiderne ud over hele dagen, og skær i stedet ned på portionsstørrelserne.

LÆS OGSÅ: 7 fup og fakta om kostråd

9. Kornene skal være fulde
Kulhydrater er ikke farlige, så længe de stammer fra fiberholdige kilder. Du skal vælge fuldkornsprodukter, når du spiser brød, pasta eller ris. Fiberindholdet i fuldkorn hjælper dig til mere energi og holder dit blodsukker stabilt, og afhjælper forstoppelse.

10. Kreativitet frem for alt
Detox handler ikke kun om at få kroppen på ret køl, det er også en oplagt chance for at se anderledes på tingene og tage dem op til revision.
Prøv at ændre på dine rutiner:

-sluk for fjernsynet
-tag cyklen og ikke bilen
-ryk rundt på dine møbler
 

LÆS OGSÅ: 4 tips til at spise dig til en fladere mave