Annonce
Rumlen i maven
Foto: Martin Tangaard
Elsk din krop

Nej tak til rumlen i maven: Sådan skal du spise

Tak for mad. Jeg knapper lige bukserne op! Kender du den?

Middagen var lækker og god, men nu rumler maven og du føler, at en masse luft flytter sig rundt i kroppen, så det hele rumler, og du bliver utilpas og ikke kan være i tøjet.

Maverumlen kan ødelægge selv den bedste dag, tage appetitten og være rigtig ubehageligt. Men heldigvis kan du selv gøre en del for at spise bedre, så du kan holde mave- og tarmbakterierne glade og velfungerende.

Her får du 3 gode huskeregler til at vælge mad og drikke, som kan hjælpe dig af med rumlen:

 

Drop aftenkaffen

Don’t: Alkohol og kaffe. Vi drikker tit rigtig meget kaffe i løbet af en dag, og slutter måske dagen med et glas vin. Men for meget alkohol og kaffe irriterer slimhinderne i mave og tarm - og gør også, at vi glemmer at drikke vand, så vi dehydrerer og kan få tendens til forstoppelse.

Do: Snup et krus grøn te i stedet for aftenkaffen. Grøn te hjælper på de gavnlige tarmbakterier og mindsker aktiviteten af en lang række mindre heldige bakterier i tyktarmen.

 

Husk Valleforce

Don’t: Cola og kulsyreholdige drikke. Selvom vi elsker en kold cola, og tit forbinder den med noget, der hjælper på mavebøvl, kan sodavand være rigtig hårdt ved slimhinderne i mavesækken og tarmene og skade de gode tarmbakterier.

Do: Drik vand! Og når det hele rumler og bumler, kan det være lindrende at tage et tilskud af Valleforce Berry fra A.Vogel. Valleforce Berry er fremstillet på fermenteret valle, der filtreres så grundigt, at den hverken indeholder mælkefedt, mælkeproteiner eller sukkerarter, men kun den rene valle. Valleforce Berry indeholder også aroniabær, granatæble, calcium, der bidrager til fordøjelsesenzymernes normale funktion, og er sødet med stevia. Valleforce Berry har et højt indhold af L+ mælkesyre. Du skal blot tage 2 spiseskeer i et glas vand eller juice.

 

Spis flere fibre

Don’t: Burgere og fastfood. De raffinerede kulhydrater som er i hvidt mel og de høje mængder af sukker, der er i fastfood, er ikke gunstige for en glad tarm. De kan ændre tarmfloraens sammensætning, så du skal arbejde på at få den på ret køl igen. Branket kød fra grillen eller frituremad kan også irritere mavesækken og tyndtarmens slimhinder.

Do: Fibre er vejen frem, når maven skal arbejde på en god måde. Både dem, du får fra fuldkornsbrød, som mætter godt og styrker tarmfunktionen, men også grove grøntsager, bær, bønner, ærter, linser og kikærter har et højt indhold af fibre, som giver maven noget at arbejde med. Og så får du jo masser af vitaminer. Fibre kan også komme fra tilskud som fx tabletterne Frugt & Fibre.

Læs mere om: