Tre øvelser der kan mindske stress

Mindfulness handler om at være til stede, så du bl.a. har bedre mulighed for at mindske stressniveauet

Fredag d. 11. maj 2012 - af Mia Qvist Scheelsbeck, Newsdesk, Aller Media Foto: All Over Press

Vi kender nok alle til at være til stede et sted - uden rigtig at være det. Tankerne flyver rundt omkring, så mens din kollega taler om arbejdsopgaver, er du måske allerede ved at tænke over, hvad middagsmaden skal bestå af, og hvornår lille August skal hentes i børnehaven.

Mindfulness, som også kaldes opmærksomt nærvær og stammer fra buddhismen og yoga, handler om at være til stede i det øjeblik, du er i. Det forklarede Arild Bjørndal, direktør for Regionscenter for Barn og Unges Helse i Norge, samt Michael de Vibe, læge og vejleder i stresshåndtering ved Nationalt Kunnskapssenter for Helsetjenesten i Norge. Det gjorde de ved et arrangement, som SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd netop har afholdt.

- Uopmærksomhed er der, hvor vi oftest er. Vi kan prøve på at være opmærksomme, men vi må også leve med, at vi ikke kan være det hele tiden, forklarede Michael de Vibe, der pegede på, at stress kan komme fra splittet opmærksomhed.

Måske nødvendigt at træne dagligt
Ifølge lægen er der flere grunde til, at mindfulness kan være værd at dyrke både professionelt og privat. Og det er da også et begreb, som spreder sig i virksomheder, børneinstitutioner og meget andet.

At være til stede sikrer nemlig en kvalitet i det, vi laver. Og gennem en bevidsthed om større nærvær og opmærksomhed, kan vi bedre tackle dagligdagens udfordringer. Forskerne fortalte om ny forskning, som SFI Campbell står bag, der kaldes Mindfulness Based Stress Reduction og som sætter fokus på, hvordan mindfulness kan bruges som en strategi til at kunne reducere stress og blive bedre til at håndtere følelser.

- Det handler om at øve sig i at være til stede, og det kan være, det er nødvendigt at træne hver dag, udtalte Michael de Vibe, der har følgende tre øvelser til, hvordan du kan få mere mindfulness ind i hverdagen for at mindske stress og stress-relaterede lidelser:

Øvelse 1: Stå op og placer dine fødder, så du står i en behagelig position. Tramp lidt med fødderne, så du mærker jordforbindelsen, og gå lidt ned i knæene. Stræk dig stille og roligt op igen, mens du mærker hele kroppen.

Øvelse 2: Hiv vejret ind, mens du bøjer i knæene og herefter strækker dig ud og hiver armene op over hovedet. Pust ud, mens armenes trækkes ned igen. Mærk efter vejrtrækningen i denne øvelse.

Øvelse 3: Sæt dig på en stol og placer dine fødder, så du sidder behageligt. Luk øjnene, slap af og mærk kroppen ved langsomt at tænke på en kropsdel efter den anden. Det kan f.eks. være, hvordan fødderne føles tunge, og hælen er solidt placeret på jorden osv.