Selvudvikling

Optimist eller pessimist? 5 veje til et positivt sind

Træt af altid at fokusere på det negative? Så kan du faktisk øve dig i optimisme. Her er gode råd fra Harvard Health Blog.

5 VEJE TIL ET POSITIVT SIND

 
Fremhæv det positive. Skriv dagbog og fokusér på de gode ting, der er sket.
 
Eliminér det negative. Hvis dine negative tanker kører i ring, så gør noget aktivt for at sætte en stopper for dem ved f.eks. at sætte noget god musik på eller genlæse en bog, der gør dig glad.
 
 
Gør en indsats lokalt. Lad dig ikke slå ud af, at du ikke kan påvirke verdenssituationen. Kast dig i stedet over noget, der kan gøre en lille positiv forandring. Arbejd frivilligt, donér tøj til en hjælpeorganisation, osv.
 
Mød dig selv med medfølelse og omsorg. Det gør de fleste optimister. Det betyder f.eks., at du passer på din krop, spiser sundt, bevæger dig og får nok søvn.
 
Praktisér mindfulness. Øv dig i at fokusere på øjeblikket og i at acceptere det, der er. På den måde når du et godt stykke, når det gælder om at deale med ubehagelige begivenheder.
 
LÆS OGSÅ: Derfor virker positive tanker ikke altid
 
Læs mere om: