Signe Larsen
Samfund

Vi hylder mænd, der går op i landevejscykling, men håner kvinder og kalder dem “basic” for deres interesser

3. november 2023
Af Signe Larsen
Foto: Emma Sejersen
Er jeg dum, fordi jeg ser “Paradise Hotel”, “Bachelorette” og “Gift ved første blik” med stor begejstring? Fordi jeg får lavet negle hver tredje uge, sommetider læser mit horoskop og har ønsket mig en hårbørste til over 1000 kroner i julegave? Selvfølgelig ikke.

Signe Larsen er journalist og ansvarlig for popkultur og liv på femina update. Dette er en kommentar. Kommentaren er udtryk for skribentens holdning.

For nylig blev en af mine kolleger kaldt ud på X (tidligere Twitter) for i en kort introduktion af sig selv i vores brevkasse blandt andet at have skrevet, at hun elsker kultur, p.t. ser kultserien “Sex and the City” for 12. gang og ikke kan leve uden en ugentlig BMO.

Trådstarter, selvfølgelig en mand, pointerede, at en bolle med ost ikke behøver en forkortelse, og at det i øvrigt virkede “lidt tyndt” som identitetsmarkør.

Ikke overraskende tiltrak hans holdning (som ingen havde spurgt om) hurtigt andre mænd, som på bedste boomer-vis klappede hinanden på skuldrene og blev enige om, at flere af “identitetsmarkørerne” i min kollegas introduktionstekst var tynde, ligesom de indikerede, at hun manglede “kant”.

“Sex and the City” blev (af en åbenlys trold) kaldt for “lort” – og fremstillet som noget, der i hvert fald ikke harmonerer med at være “kulturelsker”.

Mens jeg scrollede gennem kommentarerne, blev jeg ramt af en følelse af vrede. And I couldn’t help but wonder…

Hvorfor bliver mænd ved med at latterliggøre kvinders interesser? Der er godt nok heller ikke nogen, der har spurgt om min mening, men jeg er så træt af gang på gang at blive mindet om, at (stereotype) feminine interesser ikke har værdi. Så here goes:

Da jeg var teenager, sagde min far, at jeg ville blive dum af at se “Paradise Hotel” og “Keeping Up With The Kardashians”. Han sagde det med et smil på læben, men han mente det også. Det fik mig faktisk til at overveje, om han mon havde ret? Mest af alt blev jeg bare teenagesur over ikke at kunne tale med i frikvarteret dagen efter, fordi vi ikke havde TV3.

I dag er jeg blevet voksen – altså sådan rigtig voksen med arbejde, pensionsopsparing, møder med banken og bekymringer om, hvorvidt jeg nogensinde kan komme ind på det københavnske boligmarked. Og så elsker jeg at se reality-tv.

Så er jeg dum? Fordi jeg ser “Paradise Hotel”, “Bachelorette” og “Gift ved første blik” med stor begejstring? Fordi jeg får lavet negle hver tredje uge, sommetider læser mit horoskop og har ønsket mig en hårbørste til over 1000 kroner i julegave? Selvfølgelig ikke. Privilegeret, ja, men ikke dum.

Men faktum er, at samfundet - især mænd som dem på X - gang på gang kalder kvinder dumme og insinuerer, at hvis vi er interesseret i ting som “Sex and the City”, astrologi, makeup og reality-tv, så har vi intet at byde på. Det er tynde identitetsmarkører, må vi forstå.

Mens vi hylder mænd, der går op i fodbold, landevejscykling og romerriget, håner vi kvinder og kalder dem “basic bitches”, hvis de glæder sig til at smage sæsonens første pumpkin spice latte på Starbucks, stolt bærer UGG bamsestøvler eller dyrker reformer pilates.

Pludselig ser vi kvinder os selv forsikre venner, dates og bekendte om, at det altså bare er en guilty pleasure, at vi genser “Sex and the City" for 12. gang.

Ja, altså noget, vi føler os skyldige over at se. Gud forbyde, at vi også nyder det!?

Og ret mig, hvis jeg tager fejl: Men tænker vi ikke også kollektivt, at kvinder, der har lært at stå på skateboard, eller som oprigtigt hepper på Manchester United, er lidt sejere end andre?

Det kommer dog med et kæmpe MEN: For begynder kvinder at gå op i fodbold, skal de også høre for, at de ikke er RiGTiGe FaNs.

Sorry Torben, jeg vidste ikke, at adgangsbilletten til den eksklusive klub krævede, at man var voldsparat, frisk på at kaste en fadøl til 60 kroner i nakken på en fremmed eller villig til at opgive sin førstefødte i bytte for en 4-0 sejr.

Bottomline er, at samfundet ikke værdsætter klassiske feminine interesser. Hvis noget bliver populært blandt unge kvinder, bliver det hurtigt betegnet som tomme kalorier.

Taylor Swifts fans er hysteriske og Barbie-filmen er piget, selv om dens feministiske budskab er målrettet alle – også mænd.

Meanwhile er det netop kvinders små, fjollede interesser som Taylor Swift og Barbie, der booster verdensøkonomien.

Friheden til åbenlyst at være passioneret om ens interesser er bare forbeholdt mænd.

Men nej, lad os en gang for alle slå fast, at stereotype maskuline interesser ikke burde være vigtigere end andres.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Læs også