chris
Samfund

Det er virkelig dårligt for klimaet, når du går til koncert. Det vil et stort rockband nu lave om på

29. august 2023
Af Ida Bordorff Arendttorp
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
“Fix you”, men bare for miljøet. Coldplay udgiver en bæredygtighedsrapport som det første verdenskendte band nogensinde.

Det verdenskendte britiske superband Coldplay har for nylig skrevet historie ved at være det første store band, der udgiver en omfattende bæredygtighedsrapport.

Og det er måske på tide.

Koncerter og andre forestillinger genererer nemlig 405.000 tons drivhusgas hvert år ifølge Tyndall Center for Climate Research.

Coldplay, der blev dannet tilbage i 1990'erne, har turneret verden rundt siden år 2000, men vil nu reducere deres negative indvirkning på miljøet – og samtidig bevare deres interaktioner med deres globale publikum.

Og de er allerede godt på vej.

Ifølge rapporten fra bandets seneste verdensturné “Music of the Spheres” har de indtil videre blandt andet produceret 47 procent mindre CO₂- udledning end deres tidligere turné i 2016-2017.

De har også plantet fem millioner træer (et for hver koncertgænger), ligesom den strøm, de bruger til showets produktion (lyd, lys etc.), leveres fra elektriske batterisystemer, der bruger 100 procent vedvarende energi.

De bruger desuden 86 procent genanvendelige, plantebaserede koncert armbånd, som returneres efter koncerten, donerer overskudsmad til folk i nød, og imens publikum hopper og danser til deres koncerter, genererer det kinetiske dansegulv også grøn energi.

De nye bæredygtighedsinitiativer, som bandet navigerer ud fra, er derudover styret af tre overordnede principper:

  • Reducer – mindre forbrug, mere genanvendelse og en sænkning af bandets CO₂-emissionerne med 50 procent.
  • Genopfind – understøt nye grønne teknologier (herunder kinetiske dansegulve) og udvikl nye bæredygtige touring metoder med lavt kulstofindhold.
  • Gendan – gør turen så miljøvenlig som mulig ved at finansiere en portefølje af natur- og teknologibaserede projekter og på den måde trække markant mere CO₂ ned, end turen producerer.

Er du nysgerrig, og vil du læse mere om de mange bæredygtige tiltag, kan du finde dem her.

Med de nye tiltag sætter Coldplay fokus på en bæredygtig koncert kultur. Spørgsmålet er nu, om vi ser ind i en mere grøn underholdningsindustri på det overordnede plan?

Der er i hvert fald masser af inspiration at hente.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Læs også