taylor
Karriere og penge

Karoline fik billetter til Taylor Swift - og bidrog til noget ret vildt

17. august 2023
Af Siri Franceschi
Foto: Michael Tran/AFP/Ritzau Scanpix
Popdronningerne Taylor Swift og Beyoncé dominerer ikke kun med deres musik og popkulturelle indflydelse, også økonomisk skaber de to verdensfænomener udsving på det globale marked.

Flere end 300.000 håbefulde fans sad i virtuel kø, da billetterne til Taylor Swifts kommende koncert i Paris i forbindelse med hendes "The Eras Tour" blev frigivet.

Generelt har der været hård kamp om billetterne til samtlige af Swifts tourstops, og nu viser det sig, at efterspørgslen har været så stor, at omsætningen kan måles direkte på den amerikanske økonomi. Det skriver CBS News.

Ifølge analysefirmaet QuestionPro bidrager "The Eras Tour" med intet mindre end fem milliarder dollars til den verdensomspændende økonomi, hvilket blandt andet skyldes, at tilrejsende fans booster lokaløkonomien i de byer, hvor koncerterne finder sted.

– Der er ingen tvivl om, at det har en positiv effekt på økonomien, når der kommer store stjerner til et land, fortæller Ida Marie Moesby, der er forbrugerøkonom hos Nordea, og derfor har det også stor betydning, hvor artisterne vælger at placere deres koncerter.

– Dansk økonomi står og falder selvfølgelig ikke på, om Taylor Swift lægger vejen forbi, men det øger den økonomiske aktivitet og skaber god branding, fordi stjernerne måske deler positive oplevelser fra deres besøg på sociale medier.

Podcast: femina update

Hver uge dykker vi ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig i podcasten femina update.

Vi fortæller om de vigtigste agendaer, opsigtsvækkende fænomener og mest fascinerende personer, set gennem femina updates øjne.

Der kommer et nyt afsnit hver torsdag, og du kan lytte i appen Ally, eller hvor du normalt hører podcast.

Det er ikke første gang, en popstjernes optræden menes at have konkret indflydelse på økonomien. I forbindelse med superfænomenet Beyoncés igangværende "Renaissance World Tour", der startede i Stockholm, skrev cheføkonom i Danske Bank Sverige, Michael Grahn, på Twitter, at kickoff-koncerten så ud til at farve den svenske inflation i maj.

– Vi kan selvfølgelig ikke sige med 200 procents sikkerhed, at hun er den eneste faktor, men hvis man kigger på, hvad årsagen kunne være, er hun hovedmistænkt, forklarer han til femina update, og siger, at de i Sverige ikke har oplevet noget lignende i forhold til en enkeltstående musikbegivenhed før.

Det skal dog også medregnes, at den svenske krone lige nu er meget svag, nævner han, hvorfor mange amerikanske fans for eksempel fandt det økonomisk rentabelt at tage hele vejen til Stockholm for at høre koncerten frem for at købe billetten i USA.

Alt blev booket

Karoline Johansen var en af de heldige, der skaffede sig billetter til Taylor Swifts kommende koncert i Stockholm i maj 2024. Gennem en kollega, der "kun" var nummer 12.000 i køen, da billetterne blev sat til salg, fik hun fat i fire styks til sig selv og sine veninder.

Hvad de dog ikke havde tænkt på, var, at hypen og det eksplosive billetsalg formentlig også ville komme til at påvirke hotelpriserne i den svenske hovedstad.

– Vi havde ikke tjekket inden, vi købte billetterne, men om aftenen, den dag vi havde fået billetter, var sindssygt mange hoteller allerede udsolgt, og alt var blevet SÅ dyrt, fortæller hun til femina update.

De fire kvinder endte med at give 2400 kroner per person for tre overnatninger, hvilket de fandt dyrt oven i billetprisen på cirka 1050 kroner samt transport til og fra Stockholm.

– Vi kunne godt regne ud, at det ville blive dyrt, men det var vildt, så hurtigt alt blev booket, siger Karoline Johansen.

I forhold til mange andre fans slap de danske kvinder dog billigt. Den gængse Swift-fan har i gennemsnit brugt intet mindre end 8820 kroner på billetter, tøj, rejseomkostninger og mad, viser en spørgeskemaundersøgelse foretaget af QuestionPro, hvilket er knap 5000 kroner mere, end de fleste havde regnet med.

Ifølge Ida Marie Moesby ser vi lige nu en tendens, hvor særligt unge vægter sociale og kulturelle oplevelser højt, og derfor har en høj betalingsvillighed hvad angår blandt andet koncerter.

– Det skyldes, at det er blevet en livsstil for mange at dyrke de her popfænomener. Unge køber ikke kun billetten for musikken, men også fordi det er en social begivenhed, som de kan dele med andre på sociale medier. Men derudover ser vi også, at flere unge generelt hellere vil bruge penge på oplevelser end materielle ting.

Det betyder selvfølgelig også, at der hurtigt kan opstå ulighed i vennegrupper, fordi det ikke er alle, som har råd til at betale mange tusinde kroner for at tage til koncert, bemærker Ida Marie Moesby.

Driver økonomisk vækst

Den amerikanske storby Chicagos turistbureau annoncerede i juni, at tre udsolgte Taylor Swift-koncerter havde medvirket til, at byen havde haft flest bookede hoteller nogensinde, og at den samlede hotelomsætning for 2023 allerede havde oversteget 308 millioner dollars.

Også i byen Cincinnati, der ligger i staten Ohio, kunne turistbureauerne tydeligt mærke, at verdensstjernen havde lagt vej forbi og med hende intet mindre end 40.691 fans, hvilket fik direktøren i byens turistforening, Julie Calvert, til at kalde Taylor Swift for "en kraft".

– Den økonomiske påvirkning, Swift skaber, er svimlende, da fans rejser langvejs for at overvære hendes koncerter, fylder hoteller, restauranter og lokale attraktioner. Swifts indflydelse på turismen er et bevis på hendes evne til at fængsle publikum og drive økonomisk vækst, udtalte Julie Calvert til WKRC.

– Det er ret utroligt, at enkeltpersoner på den måde kan få så meget magt, medgiver Ida Marie Moesby.

– Vi har selvfølgelig altid haft idoler, men med sociale medier er superstjerner blevet en enorm kanal til reklame og markedsføring. Det betyder også, at mange politikere i for eksempel USA forsøger at blive venner med superstjernerne, fordi de har så stor kommerciel indflydelse.

Ifølge Michael Grahn kan Beyoncé-koncerterne i Stockholm have været ansvarlig for omkring 0,2 af den 0,3 procentpoints stigning, som restaurations- og hotelpriserne tilførte den svenske inflation i maj.

Det mener Ida Marie Moesby er sandsynligt, fordi inflationen netop stiger, når vi bruger flere penge. Generelt beskriver hun det som en tendens, at omsætningen i forbindelse med de her superkoncerter er steget, fordi det er der, stjernerne i dag tjener deres penge.

– Musikere tjener mindre på pladesalg nu, så for at de for alvor kan tjene penge, skal de ud at holde de her koncerter, siger hun.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Læs også