Træning og kost

Prioriterer du din søvn?

20. januar 2011
af Trine Thorendal
Foto: Colourbox
Uanset alder er din søvn afgørende for, om du brænder igennem eller brænder ud, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen

Kender du det?Kl. er 18, du kører bilen ind i carporten og begynder at pakke indkøb ud, mens du sætter husets teenager i gang med at lave aftensmad.Kl. 19.30 er familien bænket om bordet og vender dagens begivenheder.Kl 20.30 ryddes der af, huset teenager er for længst fløjet ud af døren, og fra kl 21 fylder TV avisen lydbilledet.Kl. ca 22 tænder du computeren og løber din præsentation til i morgen over, svarer på nogle mails, betaler en regning eller to og tjekker din facebook profil. Tiden flyver, og pludselig er klokken skræmmende tæt på midnat.

Du gaber og tænker, at det er tid til at komme i seng. Men du sætter da lige en sort vask over på vejen.

Kl. 06.00 ringer vækkeuret, og en ny og spændende dag folder sig ud. Eneste problem er, at du kun har sovet 6 timer - hvis du vel og mærket faldt i søvn med det samme. Og det er alt for lidt!

"Kvinder skal i gennemsnit sove mindst 7 timer. Og de har rigtig godt af 8", fortæller stress og søvn ekspert Mikael Rasmussen fra Center for Stress og Trivsel.Læs også: Kvinde frygt ikke overgangsalderenMikael Rasmussen peger på, at mange kvinder stadig står for størstedelen af det daglige praktiske arbejde i hjemmet som en væsentlig faktor for at kvinder er mere belastet i det daglige, og derfor oftere har søvnproblemer og stress.

"Forsøg viser, at når man måler stresshormoner i henholdsvis kvinder og mænd, når de forlader deres arbejdsplads for at tage hjem, stiger den hos kvinder og falder hos mænd. Det er jo ret interessant, og siger lidt om, hvorfor næsten dobbelt så mange kvinder som mænd har problemer med søvn og stress " forsætter Mikael.

"Kvinder er generelt dårligere til at værne om deres søvn. De tilsidesætter ofte deres egne behov for at tilfredsstille andres eksempelvis mandens eller børnenes. Og det er virkelig en skidt strategi, der i sidste ende koster og kan have store konsekvenser for både deres helbred og deres psykiske velbefindende"Læs også: Vær stolt af din alderKvinders søvn er udfordret på flere områder. Rent hormonelt påvirkes søvnen af eksempelvis menstruationscyklus, graviditet og overgangsalder. For nogle er det søvnen der bliver forstyrret, hos andre er det humøret der bliver påvirket, og humørsvingningerne påvirker så søvnen. Ved overgangsalder er det det faldende østrogenniveau, der giver hedeture som kan vække eller forstyrre søvnen.

FAKTA

Center for Stress og Trivsel

  • Læs mere om søvnens betydning på sovbedre.nu
  • Mikael Ramussen har sammen med Thomas Milsted skrevet bogen "Sov godt - hele natten".
  • Bogen er fuld af baggrundsviden om søvn og gode idéer til en bedre søvn. Du kan købe bogen her

Søvnmangel påvirker livskvaliteten"Jeg kan sove når jeg bliver gammel", slynger man tit ud, når man sidder kl. 3 om natten og arbejder. Men den holder desværre ikke.Ca. hver tredje kvinde over 65 år har søvnproblemer i så høj en grad, at det påvirker livskvaliteten. Ofte tror man, at ældre ikke har brug for så meget søvn som yngre kvinder, men den holder desværre heller ikke. Det er nemlig evnen til at sove der forringes med alderen og ikke behovet for søvn, ifølge bogen "Sov godt - hele natten".

Ældres døgnrytme er grundet den mere fritid ofte ikke regelmæssig. Det er lettere at tage en lur midt på dagen - og det er ikke altid lige smart, fordi det påvirker den vigtige nattesøvn.Læs også: No more bullshitNår vi får for lidtFranske forsøg har vist, at bare 6 dage med kun 4 timers søvn, resultere i hormonprofiler svarende til meget gamle mennesker eller mennesker med depressioner. 6 dage!

Rent præstationsmæssigt kan man måle at flere nætter med for lidt søvn har store konsekvenser. Efter en uge med to timers for lidt søvn pr nat, kan der måles en halvering af din præstationsevne. Akut søvnmangel kan kompenseres med en god ti-timers nat, men kronisk søvnunderskud være svært skadeligt både for dig selv men også for dine omgivelser i form af fejl, trafikulykker, sygdom, fedme, stress og hukommelsesbesvær.

"Det er derfor vanvittig vigtigt at kvinder tager deres søvn alvorligt, og skaber rum til at restituere sig. Man kan ikke slukke for sig selv og sove på to minutter. Det kræver godt tid at geare ned - og det gør man altså ikke ved eksempelvis at tage arbejde eller sin computer med ind i seng", forklarer Mikael Rasmussen.