5 2 kuren
Træning og kost

5:2 kuren – sådan gør du

af Charlotte Hallbæck 7. januar 2014
Har du også hørt om 5 2 kuren – og kunne du tænke dig at hoppe med på bølgen? Så læs med her, hvor du får et overblik over 5 2 kuren - kuren ALLE taler om lige nu

5:2 kuren - sådan gør du

Fem dage, hvor du kan spise lige, hvad du har lyst til – to dage om ugen faster du let. Lyder det som en drømmekur? Ikke desto mindre er det lige, hvad 5 2 kuren går ud på.

5 2 kuren er uden tvivl det hotteste buzzword lige nu, og den nye kostretning har allerede fået mange trofaste fans.

LÆS OGSÅ: FEMINA tester 5:2 kuren

Læge og videnskabsjournalist Michael Mosley og madjournalisten Mimi Spencer har udgivet bogen  ”5 2 kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere”. I bogen guider de to forfattere læseren igennem 5 2 kuren – fra den historiske baggrund for fasten til fordele og tips ved at leve efter 5 2 kurens principper. Bogen giver en praktisk guide til, hvordan man gennemfører fasten på en sund, effektiv og tålelig måde, der kan tilpasses en normal hverdag. 

DET GÅR 5 2 KUREN UD PÅTo dage om ugen begrænser du dit daglige kalorieindtag og spiser kun 500-600 kalorier. Resten af ugen spiser du helt, som du plejer. Der er altså ingen forbud – så du kan spise, hvad der passer dig. Følger du kuren, vil du udover at tabe dig også holde livstilssygdomme fra døren og leve længere.

FASTE - IKKE NOGET NYT PÅFUNDAt faste er ikke noget nyt påfund, og faktisk er mennesket fra gammel tid vant til at faste, da vi som art udviklede os på et tidspunkt, hvor føden var knap. Derfor kan en let faste give os øget velvære og sundhed, lover forfatterne bag bogen om 5 2 kuren.

LET FASTE I 2 DAGE - HVAD LOVER 5 2 KUREN?- Du slipper for – i modsætning til mange andre kure – at tælle kalorier hver dag- Du kan spise de ting, du kan lide – det meste af tiden- Din risiko for at udvikle en lang række sygdomme inklusive diabetes, hjerte-kar-sygdomme og cancer vil falde- Let faste får dig til at tænke over, hvad du spiser og hvornår du spiser- Der er ikke nogen dage, hvor du ”sulter”.

HVOR MEGET ER 500-600 KALORIER?På de to fastedage i 5 2 kuren er det kun tilladt at spise 500-600 kalorier, hvilket vil sige omkring en fjerdedel af dit normale kostindtag på en dag. Den første fastedag kan være svær at komme igennem, men den umiddelbare følelse af sult og afsavn bliver mindre, især hvis du minder dig selv om, at du næste dag må spise lige netop det, du har lyst til.

500-600 kalorier er dog ikke meget – f.eks. er en stor caffe latte 300 kalorier, så det gælder om at tænke sig om, og så er det vigtigt at huske at stimulere alle sanser, når man spiser i 5 2 kuren.

TIPS TIL MADLAVNING PÅ FASTEDAGE - Det er bedst at holde sig til dampede grøntsager fremfor ovnstegte eller stegte- Nogle grøntsager har bedst af at blive tilberedt- Lad være med at holde dig helt fra fedt på fastedage – du må gerne få en lille smule – f.eks. ovenpå dine grøntsager.- Vej først ingredienserne EFTER du har skrællet eller skåret dem, så du er sikker på, at kalorieindholdet er korrekt.- Sørg for at få fibre, selvom du faster – spis skrællen på æbler og pærer, vælg havregryn til morgenmad og inkluder altid en skålfuld bladgrønt.

TIPS TIL AT LEVE MED 5 2 KUREN Drik masser af væske uden kalorier (urtete, mineralvand med bobler, postevand osv.)Stop hvis det føles forkertForbered din fastedag (klargør maden, som står klar i køleskabet, når du skal bruge det)Planlæg selv din fasterytme (Hvis du faster fra kl. 14 om eftermiddagen og 24 timer frem, taber du dig, mens du sover – og du går ikke en hel dag uden mad.)

ER DETTE IKKE DEN RETTE KUR FOR DIG? FIND FLERE SLANKEKURE I GALLERIET HERUNDER

Galleri: Find den slankekur, der passer til dig

5-2-kuren 

Princippet: Fem dage om ugen spiser du, som du plejer. De resterende to må du kun spise 500-600 kalorier om dagen.God til dig, der har en fast hverdag, så du kan planlægge og holde dine fastedage.Læs mere om 5-2-kuren her
80-20-kurenPrincippet: Ganske simpelt går denne kur ud på, at du spiser sundt 80% af tiden, og de sidste 20% bestemmer du helt selv over, og kan spise hvad du vil.God til dig, der Gerne vil have en sund hverdag, men samtidig gerne vil kunne sige ja tak til kage og når vennerne inviterer til middag.Læs mere om 80-20-kuren her 

Detox 

Princippet: Du tager en udrensningskur derhjemme, hvor det eneste du ændrer på er din kost. Du skal for eksempel udelade kød, mælkeprodukter og slik, og i stedet spise masser af kål, linser og nødder. Kosten hjælper med at udskille affaldsstoffer fra kroppen.

God til dig, der gerne vil have øget energi og et bedre immunforsvar. 

Læs mere om detox-kuren her

Dukan 

Princippet: Protetin, protein og atter protein. Kuren er inddelt i fire faser, der hver dikterer hvad du må spise. Men fælles for dem er, at der er masser af protein. Til gengæld må du spise så meget du vil, inden for kurens udvalgte fødevarer. 

Læs mere om dukan-kuren her

Fodmap 

Princippet: Du skal udelukke fødevarer, som indeholder nogle af de sukkerstoffer, som FODMAP fraråder. Eksempler på disse er hvedeprodukter, de fleste kålsorter og kunstige sødemidler.

God til dig, der døjer med ubalance i maven eller lider af irritabel tyktarm.

Læs mere om fodmap her

Juicekur 

Princippet: I en periode, der kan variere mellem tre og 15 dage, indtager du kun juice. I den periode skal du drikke seks juice om dagen, der indeholder både frugt og grøntsager, så du bliver mæt. Kuren hjælper med at udrense affaldsstoffer i kroppen.

God til dig, der for eksempel lider af træthed, hovedpine, uren hud eller maveproblemer, og gerne vil rense kroppen og skabe balance. 

Læs mere om juice-kuren her

Kostplan 

Princippet: Denne slankekur går i al sin simpelhed up på at lave en ugentlig kostplan for dine måltider, så du lettere kan sikre dig, at du får en sund og varieret kost. Den kan tilpasses forskellige behov.

God til dig, der har en travl hverdag, og gerne vil undgå impulskøb af slik og fed mad, når du handler. 

Læs mere om kostplanen her

LCHF 

Princippet bag LCHF – eller Low carb High fat - er at skrue op for de gode fedtstoffer og ned for kulhydraterne. LCHF-kost består primært af fedt, protein og en masse grøntsager.

God til dig, der sagtens kan forestille sig at leve uden ris, pasta, kartofler og brød.

Læs mere om LCHF-kuren her

Nudging 

Princippet: Nudging er en venlig men bestemt guidning til sunde valg. I stedet for forbud og pisk, ”lokker” du sig selv ved for eksempel at skifte usunde fødevarer i køleskabet ud med sunde, og lægge løbetøjet frem om aftenen, så du hurtigt kan hoppe i det næste dag.

God til dig, der tror mere på gulerod end pisk, og gerne vil træffe dine egne sunde valg.

Læs mere om nudging her

Pulverkur 

Princippet: I stedet for dine normale måltider, udskifter du ét eller flere med slankepulver. Pulveret hældes i kolde eller varme drikke, og det kræver altså hverken tid eller kundskaber i et køkken.

God til dig, der gerne vil kickstarte slankekuren og have et hurtigt og nemt vægttab.

Læs mere om pulverkur her

Sense

Princippet: Reducer indtaget af kulhydrater og skru op for grøntsager og protein. Start med at spise tre hovedmåltider om dagen (og kun tre), så du mærker efter, hvornår du er sulten.

God til dig, der gerne vil have en sundere livsstil, hvor alt er tilladt med måde.

Læs mere om sense-kuren her

Stenalderkost

Princippet: Stenalderskostens principper er bygget op omkring den kost, som var tilgængelig for stenaldermennesket. Stenalderkost er baseret på rigelige mængder fedt og protein. Til gengæld skal du skære ned på stivelse, og mejeriprodukter skal du helt undgå.

God til dig, der godt kan lide æg og ikke har noget imod at opgive brød og mejeriprodukter.

Læs mere om stenalderkost her

Suppekuren

Princippet: I en uge består din kost primært af en kålsuppe, som du må spise så meget, som du lyster, hver gang du er sulten.

God til dig, der hurtigt skal smide et par kilo.

Læs mere om suppekuren her