Krop & velvære

Vand: Får du nok i varmen?

Fin hud, god energi og måske en lidt lavere vægt ... din krop skal have ekstra vand i sommervarmen, hvis du skal fungere optimalt. Læs med her og få sundhedsekspert Sofia Sommers 10 tips til, hvordan du går velhydreret gennem sommeren.

Få sundhedsekspert Sofia Sommers 10 tips til, hvordan du får vand nok i sommervarmen

 
Så meget skal du drikke
En tommelfingerregel lyder, at du skal drikke to liter væske om dagen, men om sommeren stiger behovet.  
– Man siger, at dit væskebehov stiger med en liter på en sommerdag, hvor der er 25 graders varme. Du skal altså  drikke omkring tre liter om dagen, fortæller Sofia Sommer, der er ernæringsøkonom og forfatter til bl.a. bogen ”Sunde vaner, smuk figur – 7 enkle trin til en krop, du elsker” , men understreger, at der ingen faste regler er for væskeindtag. 
– Det kommer jo også an på, om du laver havearbejde i solen eller ligger og læser en bog i skyggen.
Men altså: Jo mere du laver, jo varmere det er, og jo mere du sveder, des mere væske har du brug for.
 
Derfor skal du drikke mere i varmen
Måske har du hørt efter i biologitimen, måske har du ikke. Hører du til blandt de sidste, forklarer Sofia Sommer her, hvorfor du skal drikke mere, når det bliver varmt udenfor.
– Kroppen har en temperatur på cirka 37 grader. Den temperatur vil den gerne forsøge at opretholde, da det er her, den fungerer optimalt. Når det så er varmt, sker der det, at kroppen bliver opvarmet, og for at slippe af med den varme bruger den væske til at producere sved. Når sveden fordamper, bliver huden nemlig afkølet.
 
Du er især i risikozonen for at dehydrere, hvis ...
Nej, det er jo ikke sådan, at vi har et stort problem med folk, der ligger og tørrer ind i liggestole på strandene, fordi de ikke får noget at drikke, men ifølge Sofia Sommer er der alligevel en del af os, der ikke får drukket nok. Særlig ældre og børn er i risikozonen for dehydrering, mens alle os, der befinder os aldersmæssigt derimellem, formentlig kun vil opleve det, når det er rigtig varmt herhjemme, eller når vi er ude at rejse.
– Det er især et problem, når vi er ude af vores vante miljø. Hvis vi f.eks. sidder på en altan i udlandet og drikker vin eller øl i varmen. Alkohol virker nemlig vanddrivende, så hvis vi glemmer at supplere med almindeligt vand, er der risiko for, at vi til sidst bliver dehydrerede, siger hun.
 
Fik jeg nu drukket?
Vil du gerne være sikker på, at du husker at få drukket – og at du får drukket nok – kan du downloade appen Daily Water til din telefon. Den husker dig på, hvornår det er tid at drikke – og du indtaster selv, hvor meget du vil drikke, og hvornår du vil mindes om det.
– Du kan også sætte f.eks. fire-seks elastikker (afhængigt af dit væskebehov) om en halvliters drikkedunk hver morgen, og når du så har tømt dunken, fjerner du en elastik. På den måde holder du styr på, hvor meget væske du får drukket.
 
 
Kaffe eller ikke kaffe?
Nogle mener, at kaffe på grund af indholdet af koffein virker vanddrivende, og at du derfor bør begrænse indtaget i varmen. Men det er en myte – i hvert fald hvis du er vant til at drikke kaffe.
– Det har vist sig, at kaffe ikke virker vanddrivende, hvis du drikker det på daglig basis. Derfor kan kaffe og te godt indgå i væskeregnskabet, hvorimod det kan virke vanddrivende, hvis du ikke er  vant til at drikke det, men i så fald vil du nok heller ikke drikke det i så store mængder, at det bliver et problem, siger Sofia Sommer.
 
Drik vand og tab dig
Begynder vi at drikke mere vand, vil vi typisk spise mindre. Væsken fylder i maven og giver derfor øget mæthedsfornemmelse, hvis vi drikker den før et måltid. Ifølge Sofia Sommer er der f.eks. lavet en undersøgelse, der viser, at dem, der drikker en halv liter vand inden måltidet, taber sig 25 procent mere end dem, der ikke gør. 
 
Drik før
... du bliver tørstig. Der sker ikke noget alvorligt ved at vente med at drikke, til du bliver tørstig, men ifølge Sofia Sommer kan du med fordel drikke inden. For tørst er et tegn på, at du mangler væske. Det vil sige, at du allerede er en smule dehydreret.
 
Spis dig fra tørst i varmen 
Har du svært ved at drikke nok, så spis dig til væske med disse 10 væske-topscorere. 
 
1. Agurk – 96,7 procent vand
2. Radise – 95,9 procent vand
3. Icebergsalat – 95,7 procent vand
4. Squash – 94,9 procent vand
5. Kinakål – 94,7 procent vand
6. Honningmelon – 94,0 procent vand
7. Citron – 92,6 procent vand
8. Vandmelon – 90,2 procent vand
9. Jordbær – 89,6 procent vand
10. Nektarin – 87,6 procent vand
 
Smag dit vand til
Kold cola, rosé og majdrik er skønne sommerdrikke, men  det skal ikke være de ting, der dækker dit væskebehov, siger Sofia Sommer..
– Danskvand med citrussmag  eller vand med citron eller andre smagsgivere, f.eks. agurkeskiver, hjælper, hvis dine smagsløg keder sig. Prøv evt. også et glas med halvt æblejuice og halvt danskvand, eller lav din egen sodavand med citroner, sukker og danskvand.
 
Overdriv ikke indtaget
– På en almindelig dag, hvor du ikke er fysisk aktiv, eller hvor det ikke er specielt varmt, skal du ikke drikke mere en tre liter, for så risikerer du at skylle mineraler og salte ud af kroppen, siger Sofia Sommer.
 

LÆS OGSÅ: Tab dig med vand

 

Læs mere om: