Forstoppelse - squat øvelser
Krop & velvære

Undgå forstoppelse: Derfor skal du lave denne øvelse meget mere

Det er godt for dine led, for at få en fast bagdel OG når du skal på toilettet. Se her, hvorfor du skal øve dig i at squatte, især på toilettet, hvis du vil undgå forstoppelse og hæmorider.

Vi siger det ligeud: Den bedste stilling til ”nummer to” er at sidde på hug, ligesom når man benytter de primitive og naturtro ”ståtoiletter”, der er nogle steder i f.eks. Thailand.

Forklaring: Vi har en muskel i den indre bækkenbund, som hæfter fortil på på kønsbenet og bagtil på halebenet. Musklen opfører sig som en elastik. I hvile trækker den sig sammen og laver et knæk på endetarmen, så tarmen holder tæt. Når vi ikke har afføringstrang og sidder almindeligt på en stol, er elastikmusklen stadig spændt. Hvis vi derimod sidder på hug, stritter med halebenet og har afføringstrang, slappes musklen – og der bliver fri passage fra tyktarm til endetarm.

Med andre ord: Vi slipper for at arbejde hårdt for at tømme tarmen. For meget presseri øger nemlig risikoen for at få hæmorider, forstoppelse og irritabel tyktarm; en udbredt lidelse, der bl.a. viser sig som mavesmerter, hård/blød afføring, luft i maven og oppustethed, og som især kvinder er plaget af.

LÆS OGSÅ: Derfor får du mavesmerter og oppustet mave

Specialsygeplejerske SD Gerd Johnsen, der har arbejdet med afføringsproblemer i 33 år, anbefaler, at du sidder midt på toiletsædet og stritter med dit haleben, så du strækker elastikmusklen ud. I den vinkel giver du tarmen de bedste arbejdsbetingelser, så dit toiletbesøg kan være hurtigt og smertefrit overstået (det bør faktisk ikke tage mere end et par minutter!).

LÆS OGSÅ: Derfor er en blød mave sundere end en flad mave

15 -20 % af danskerne lider af forstoppelse og mere end halvdelen af alle danskere 50 + har hæmorider. Yngre personer kan også få hæmorider, især kvinder, i forbindelse med graviditet og fødsel.

 

Læs mere om: