Krop & velvære

Sov bedre: Drop de dårlige vaner før sengetid

Gør sengetid til sovetid. Her er fem typiske uvaner, du skal undgå inden sengetid. Så du kan få den nødvendige søvn.

Søvn er enormt vigtig for din sundhed, og derfor er det vigtigt, at du får nok timers søvn hver nat.

Hvor mange timers søvn, du har brug for, afhænger især af din alder. Er du mellem 20-60 år ligger det gennemsnitlige søvnbehov på 7-8 timer.

Jo yngre du er, jo mere behov for søvn har du. Derfor har børn og teenagere også brug for lidt længere tid under dynen, end voksne har.

5 uvaner du skal droppe inden sengetid

Der er mange ting, vi gør, inden vi går i seng, som har indflydelse på, hvordan vi sover om natten. 

Flere ting har dårlig indflydelse på, hvor nemt vi har ved at falde i søvn, og hvor godt vi sover i løbet af natten.

Det kan være alt fra, at mobilen kommer med i seng, til det vi indtager af mad og drikke, inden vi rammer sengen.

Nedenfor har vi samlet 5 uvaner du skal droppe inden sengetid.

1. Du går i seng med din mobil eller tablet

Tjek ikke Facebook eller indbakke inden sengetid. Det snyder din hjerne til at tro, at det stadig er dag, og det kan forstyrre din døgnrytme.
 

2. Du har glemt at udskifte dit ”udstyr”

En slidt madras og en gammel hovedpude fyldt med husstøvmider fremmer ikke din søvn. Skift madrassen, når den bliver ”for klumpet”, og hovedpuden gerne hvert år.
 
LÆS OGSÅ: Lider du af søvnapnø, eller snorker du bare?
 

3. Du spiser eller drikker inden sengetid

Hvis du plejer at spise sent på aftenen, kan det give problemer med fordøjelsen – og det kan holde dig vågen. Lyder det bekendt, kan du prøve at spise din aftensmad tidligere. Hold dig også fra koffeinholdige drikke, alkohol og sukkerholdige drikkevarer inden sengetid.
 

4. Du kan ikke slukke for tankerne

Tankemylder holder mange kvinder vågne. Skriv dine tanker og morgendagens gøremål ned i en bog, der ligger klar på sengebordet. Luk bogen i – og sluk for dine tanker.
 

5. Du har ingen falde ned-rutine

En afslappende bog, lidt yoga på stuegulvet eller en aften-te kan indstille din krop på, at det snart er sengetid. Indfør en særlig rolig aftenrutine.
 
Forkæl dig selv og få femina leveret hver uge. Køb et abonnement her
 
Kilde: Shape.com