søvn
Krop & velvære

Din søvn er vigtig

af Marie Sloma Qvortrup 12. januar 2011
Foto: Sif Meincke
For lidt søvn er farligt for både humør og helbred. Dit søvnbehov afhænger af, hvem du er, men ingen kan klare sig uden søvn, og rotter kan rent faktisk dø af det!

Søvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsener, fordi den har afgørende betydning for kroppens genopbygning. Det er individuelt, hvor meget søvn vi hver især har brug for. Nogle har brug for meget søvn, mens andre kan klare sig med mindre. Dog er ét sikkert: Sover vi for lidt, påvirker det - ud over humøret - både immunforsvar og vigtige funktioner som hukommelse og indlæring.

Får du søvn nok? Test dig selv her

10 GODE RÅD OM SØVN: 1. Sørg for at have en god seng, som passer dig med hensyn til størrelse, madrastype og sengeklæder.

2. Soveværelset skal have en passende rumtemperatur,dvs. ikke være for varmt og ikke for tørt.

3. Sengen er kun til søvn og sex, så undgå andre aktiviteter, så sengen ikke forbindes med andet.

4. Stå op på samme tid hver dag, eventuelt også på fridage. Det styrker kroppens indre ur.

5. Undgå voldsom fysisk aktivitet, lige inden du vil lægge dig.

6. Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser, inden du går i seng.

7. Gå dog ikke sulten i seng - tag evt. et lille mellemmåltid, gerne med noget varmt at drikke, for eksempel beroligende te eller varm mælk.

8. Et varmt bad, umiddelbart inden du lægger dig, kan også være søvnfremkaldende.

9. Hvis du ikke kan sove eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op, læs en bog (ikke for spændende) eller gæt krydsogtværs. Når du føler dig søvnig, kan du gå tilbage i sengen igen.

10. Forsøg med forskellige afspændingsteknikker, eller lyt til stille, beroligende musik. Sørg for at have et apparat, som slukker lydløst af sig selv efter et stykke tid.

Kilde: Scansleep.

 

VIDSTE DU AT...

 

Éns søvnbehov bygges op, mens man er vågen, og at søvnen bliver dybere, jo længere siden det er, man sov sidst?

 

Et barn på to år har sovet cirka 9.500 timer, hvilket svarer til 13 måneder, og været vågen i cirka 8.000 timer? Søvn er altså hjernens hovedbeskæftigelse i de første leveår.

 

Der er lige så mange mennesker, der tager sovemedicin hver aften, som der bor mennesker i Århus?

 

Der findes 88 officielle søvndiagnoser, og at de fleste kan behandles?

 

Mangel på søvn kan give angst og depression?

 

Børn sover bedst, hvis de sover nok?

LÆS OGSÅ: 8 tips til at sove godt