Pantherstock
Krop & velvære

3 overraskende facts om søvn

Et aktivt job kan faktisk give dig søvnproblemer, viser ny forskning

Det kan faktisk være okay at ligge med sin telefon, tablet eller computer i sengen om aftenen, og er du for fysisk aktiv, kan det faktisk ødelægge din nattesøvn.
Der har netop været afholdt en søvnkonference i USA afholdt af Associated Professional Sleep Societies, og her kom der tre nye forskningsresultater frem, som faktisk er ganske overraskende, skriver Prevention.com.

1. Du må gerne bruge din telefon, tablet eller computer før sengetid
Mange søvneksperter har rådet til, at man flytter al elektronik ud af soveværelset, fordi det ellers kan være en stressfaktor og dermed gøre det svært at falde i søvn.
Men ny forskning fra Mayo Clinic viser, at det faktisk er helt okay at læse nyheder på mobilen eller spille et spil på computeren – bare lysstyrken sættes ned.
Forskning viser nemlig, at en for kraftig lysstyrke kan stoppe kroppens produktion af søvnhormonet melatonin, hvilket er essentielt din søvn. Men hvis du holder telefonen eller computeren 35 cm fra dit ansigt eller nedjusterer lysstyrken til 50 pct. af den maksimale styrke, vil det ikke påvirke din søvncyklus, forklarer Lois Krahn, der er læge og søvnekspert ved Mayo Clinic.

Det er faktisk gavnligt at spise et måltid lige før sengetid. Læs her, hvad du skal spise

2. For meget fysisk aktivitet på jobbet kan ødelægge din søvn
Vi får ofte at vide, at fysisk aktivitet kan gøre det lettere at falde i søvn. Men for meget fysisk aktivitet kan både føre til, at du sover for meget eller for lidt, viser en undersøgelse fra University of Pennsylvania.
Sover du for lidt (mindre end 6 timer), kan det medføre alt fra depression til skader på dit DNA, og sover du for meget (mere end 9 timer), kan det gøre dig tyk og mere træt.
Ifølge den ovennævnte undersøgelse har personer, som arbejder gående eller stående, 23 til 45 pct. større risiko for at sove for lidt, mens der også er 49 pct. større risiko for at sove for meget. Og hvorfor så det?
Ifølge en af forfatterne til undersøgelsen kan det skyldes, at de personer, der er meget fysisk aktive på deres job, har skiftende arbejdstider, som kan gøre det svært at falde i søvn. Og den overvældende fysiske træthed kan måske gøre, at de simpelthen sover for meget, siger Michael Grandner, der er forsker på University of Pennsylvania og en af forfatterne bag undersøgelsen.
Han råder til, at man forsøger at have en stabil døgnrytme, hvor man står op og går i seng på samme tid.

Læs her, hvordan du kan spise dig til en skarpere hjerne

3. Pas på med at sætte din hjerne på overarbejde
Hvis du arbejder og udfordrer din hjerne for meget, kan det påvirke din søvn, viser endnu en undersøgelse fra University of Pennsylvania. Når du har arbejdet kognitivt intenst i nogle få timer, øger det trætheden med 60 pct., siger Namni Goel, der er psykolog ved University of Pennsylvania og som står bag undersøgelsen.
Den viste også, at personer, som arbejdede med meget mentalt udfordrende opgaver, var mere end 30 minutter om at falde i søvn om aftenen, og det kan hænge sammen med søvnløshed.
Har man et hjernekrævende job, skal man sørge for at få ro omkring sig inden sengetid. Dæmp lysene, læs i en bog eller lyt til rolig musik, inden du går i seng.
Kilde: Prevention.com.

Læs mere om: