Bikram og Hatha Yoga

Kost & motion

Yoga er den perfekte motionsform

Bikram og Hatha yoga er blevet et populært alternativ til den sædvanlig træning og motion

Yoga er for mange blevet den perfekte motionsform, idet denne kan dyrkes uanset alder og køn og uafhængigt af, hvor smidig man er. Yoga dyrkes i hold, hvilket kan være en motivationsfaktor i sig selv, idet du kan tage veninden med, så du ikke er alene om det.


Yoga mod stress

Yoga har en afstressende virkning, hvad enten du er nybegynder eller øvet. Denne afstressende effekt kan være svær at opnå ved andre motionsformer, som f.eks. løb, med mindre du har dyrket dette i en længere periode, fordi dette er så fysisk hårdt for din krop. Visse grene af Yoga kan også anbefales som motionsform til gravide, da dette er noget der ikke overbelaster kroppen som andre former for træning.



Yoga i Fitness centeret

Yoga er gennem de sidste par år blevet langt mere tilgængelig, idet de fleste fitness centre i dag udbyder yoga timer. Herudover udbyder private centre også yogatimer, så du kan passe det ind i en ellers travl hverdag.

Yoga-konceptet i sig selv dækker over et utal af retninger, og det kan derfor være svært at finde hoved og hale i, hvilken 'slags' der passer til netop dig. Der findes blandt andet Astanga Yoga, Hatha Yoga og Bikram Yoga, som er nogle er de mest populære træningsformer inden for Yoga i Danmark.

Vi giver dig her en indblik i, hvad Hatha- og Bikram Yoga går ud på, som er to temmeligt forskellige former for Yoga, men begge yderst populære. Således kan du finde ud af, om yoga måske lige var det du havde gået og ventet på.


Hatha Yoga

Hatha Yoga er en af Yogaens oprindelige hovedgrene. Ved denne form for yoga, er der fokus på at skabe balance i både krop og sind. Hatha kommer af "HA" og "THA" som betyder sol og måne eller de maskuline og feminine værdier.

Øvelserne har en fysisk gavnlig effekt på organer, muskler, led, kirtler, sener, nerver og kredsløb og virker beroligende på sind og nervesystem, samt forbedre hukommelsen og koncentrationsevnen. Det hævdes at øvelserne yderligere har en rensende effekt på blodet, da der sendes enorme mængder af ilt rundt i kroppen og særligt hjernen. Lunger, hjerte-karsystem samt mellemgulv bliver aktiveret, samt næse og bihuler bliver renset.



Se galleriet med træningsøvelser du nemt kan lave derhjemme



Bikram Yoga

Ved Bikram Yoga dyrker du yoga i et rum der er opvarmet til 40 grader og med en høj fugtighed. Den høje temperatur stimulerer svedmekanismen, øger blodgennemstrømningen i kroppen og er med til at smidiggøre muskler, sener og ledbånd og dermed modvirke skader.

Fordelen ved Bikram yoga er, at du styrker hele kroppen, reducerer stress og giver øget energi og fokus. Det betyder, at man når dybere ind i kroppen og dermed øger effekten af yogaen. Derudover åbner varmen hudens porer og hjælper kroppen med at udskille affaldsstoffer. De første gange kan den høje temperatur virke ubehagelig for de fleste, men efter nogle gange har kroppen vænnet sig til det, og så føler de fleste faktisk ikke at det er så slemt.

Alle kan dyrke bikram yoga, men det frarådes dog for gravide, eller for personer med ekstremt forhøjet blodtryk, der ikke er i behandling.

Hvis du derfor har mod på at prøve kræfter med yoga, kan du enten melde dig til et nybegynderhold i dit fitnesscenter eller en time i et privat yoga center. Private yoga centre har som regel tilbud til folk, som ønsker at prøve det, men endnu ikke ved om de vil dyrke det regelmæssigt. Hvis du dermed ikke har fundet glæden ved fysisk aktivitet endnu, kan det måske være, at yoga lige er det du har gået og ventet på.



Læs artiklen : Dyrk Yoga og slip for stress