Kost & motion

Undgå depression med motion

Nyt dansk studie tyder på, at motion specielt for kvinder kan forhindre depression.

Motion er ikke kun gavnligt for hjerte, kredsløb og overvægt. En lang række undersøgelser har vist, at motion har en gavnlig effekt på depressioner.

Nu viser et omfattende studie fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU, at fysisk aktivitet også kan virke forebyggende på depression, og måske forhindre at sygdommen opstår i det hele taget.

Endnu er det ikke lykkedes at forklare videnskabeligt, hvad der sker, men hypotesen er, at fysisk aktivitet øger koncentrationen af noradrenalin, dopamin og serotonin i hjernen. Disse tre signalstoffer styrer bl.a. vores humør, stressniveau, motivation, energiniveau og koncentration.

Læs også: "Har jeg en depression"

Mere end to timers hård motion om ugen
Resultaterne, som bygger på 26 års opfølgning af over 18.000 danskere, viser, at der især blandt kvinder synes at være en forebyggende effekt ved at dyrke regelmæssig motion.


Kvinder som enten er fysisk inaktive, eller som kun dyrker let motion, dvs. mindre end to timer om ugen, har 1,8 gange større risiko for senere at udvikle depression end kvinder, som dyrker meget motion. At dyrke meget motion svarer til mere end fire timers let motion om ugen eller mere end to timers hård motion om ugen.

Forskere fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU har netop publiceret resultaterne af undersøgelsen i det internationale tidsskrift Preventive Medicine. Studiet er et af de største og mest omfattende, der er lavet på området hidtil.

Læs også, "Lider du af vinterdepression" på Femina.dk eller Fra depression til big business.