Kost & motion

Træn din koncentrationsevne

Meditation er træning af koncentrationsevne, opmærksomt nærvær og venlig indstilling. Det er lige præcis det, du har brug for, hvis du vil leve sundt nok i en verden fyldt med valgmuligheder i mere eller mindre sunde retninger

Den amerikanske læge og mindfulness-pionér Jon Kabat-Zinn har defineret mindfulness som at være opmærksom på en særlig måde; med hensigt i det nuværende øjeblik og uden at dømme. Du er mindful, når du er opmærksom på, at du er nærværende. Mindfulness kan derfor forstås og oversættes til dansk som "opmærksomt nærvær".

Forskning har vist, at mindfulness-meditation har en lang række gavnlige virkninger, bl.a. mindre stress, øget robusthed, forbedret søvnkvalitet, øget selvværd, mindre tilbagefald ved depression, mindre angst, mindre grublen, færre kroniske smerter, forbedret immunforsvar, forbedret indfølingsevne, mindre kriminel adfærd og mindre overspisning.

Det er min erfaring, at mindfulness/meditation er særdeles effektivt til at understøtte livsstilsændringer med små skridt. "Små skridt"-metoden går ud på at opdage de mange små valgmuligheder, du har mht. kost og motion i hverdagen, og som gør det muligt at påvirke din livsstil, og dermed vægt og sundhed. Meditation understøtter de små skridt ved at slå autopiloten fra og opmærksomheden til (forudsætningen for at tage små skridt), skabe eksistentiel koncentration (så du opdager strømmen af småting, der udgør det, vi med moderne og fremmedgørende begreber kalder kost, motion eller livsstil) og øge intentionen af kærligvenlighed (som er den dybeste motivation for sundhed).

Inden for mindfulness findes der tre forskellige meditationsmetoder, der understøtter hinanden. Den første metode er åndedrætsmeditation, som simpelt hen går ud på at iagttage dine ind- og udåndinger. Den anden metode er ikke-dømmende iagttagelse af det mest fremtrædende aspekt i bevidstheden i nuet: En tanke, en følelse, en kropsfornemmelse, et sanseindtryk, et livsstilsvalg. Den tredje meditation er meditation på kærlig venlighed, som er intentionen af betingelsesløs godhed, altså at ønske det bedste for dig selv, som du ønsker for dit barn, en god veninde eller en anden kær person i dit liv.

Hvis du vil i gang med meditation, så start med at tage et meditationskursus hos en kvalificeret lærer. En god, daglig meditationspraksis er eksempelvis 10 minutters siddende meditation på åndedrættet, 10 minutter på strømmen af tanker og følelser osv. og 10 minutter på kærlig venlighed. To minutters åndedrætsmeditation om dagen kan være nok i starten til at opnå en god virkning.
 

Per Brændgaard, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.com

Flere tips fra Per Brændgaard

Motivation for motion>>

Væskemangel giver dårligt humør>>

Gør noget anderledes>>

 

Læs mere om: