vand
Kost & motion

Tab dig med vand

Undersøgelser viser, at dit stofskifte stiger, når du drikker koldt vand: Skål!

Dit hvilestofskifte stiger med op til 25 procent, efter at du har drukket koldt vand i en mængde, der svarer til 10 ml pr. kg kropsvægt. Det viser ny forskning. Hvis du eksempelvis vejer 70 kg, så svarer det til 700 ml vand. Stofskiftet var forøget i mere end 40 minutter. Forskerne vurderer, at man kan tabe sig 1,2 kg ekstra pr. år ved at drikke den anbefalede mængde vand. Undersøgelsen blev udført med overvægtige børn, men det samme gør sig formentlig gældende hos voksne. Da voksne generelt drikker mere og har et større hvilestofskifte end børn, så vil effekten på stofskifte og vægttab være større - måske ca. 2 kg ekstra pr. år. Tidligere undersøgelser har vist, at overvægtige generelt drikker for lidt vand. Undersøgelser har også vist, at dem, som ikke drikker særlig meget vand, har sværest ved at tabe sig.

I undersøgelsen var vandet 4° varmt, dvs. køleskabstemperatur. Stofskiftet begyndte at stige, 24 minutter efter at vandet var drukket. Forskerne kender endnu ikke de præcise årsager til effekten. Nogle bud er, at det koster kalorier at varme vandet op til kropstemperatur, og at vanddrikning øger aktiviteten i nervesystemet.

Set i lyset af disse fakta kunne man måske godt blive fristet til at begynde at drikke helt vildt meget vand. Lad være med det. Det er nemlig usundt at drikke meget mere vand, end du har behov for. Du risikerer at skylle for mange mineraler ud af kroppen, og du kan få problemer med at holde på vandet (inkontinens). Sørg for at drikke nok vand og gerne koldt vand. Det er individuelt, hvad der er nok vand. Det afhænger blandt andet af, hvor meget du drikker af andre drikkevarer, og hvor meget du sveder. Farven på din urin kan give dig et fingerpeg: Bliver den mørkegul i løbet af dagen, så har du formentlig drukket for lidt i den forgangne periode. Hvis den derimod er helt klar, så har du formentlig drukket for meget. Er den lysegul, så har du formentlig drukket tilpas. Se efter, og prøv dig frem.

 

Per Brændgaard, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.dk

Læs også: Slankekure gør det svært at tabe sig>>

Læs også: Forelsket i chokolade>>

Læs også: Sundhed er gud>>

 

Læs mere om: