gurkemeje
Kost & motion

Superfood: Gurkemeje

Gurkemeje mig her, dér og alle vegne. Det gule krydderi er det nye sort inden for sundhed – men hvorfor er det sundt, og er det overhovedet så sundt, som de siger? Her svarer sundhedsekspert Sofia Sommer på 3 spørgsmål om gurkemeje

Hvad er gurkemeje?

Gurkemeje er en rod, der ligner ingefær, men som er helt orange indeni. De fleste kender den nok som et af de krydderier, der indgår i karry, men du kan også købe den frisk.
 

Hvorfor er det sundt?

Gurkemeje indeholder store mængder af antoxidanten curcumin, som har vist sig at kunne hæmme udviklingen af kræftceller og type 2-diabetes. Curcumin har antiinflammatorisk effekt. Inflammation betyder, at immunforsvaret er overaktivt og kan finde på at angribe raske celler i kroppen. Det kan føre til udviklingen af en række autoimmune sygdomme, f.eks. gigt. Derfor kan curcumin hjælpe. Bl.a. har et forsøg med gigtpatienter vist, at dem, der blev behandlet med curcumin, fik lindret deres symptomer i samme grad som dem, der fik traditionel smertestillende medicin – men uden bivirkningerne. Forsøg på mus har også vist, at gurkemeje kan bremse væksten af fedtceller, så måske har det også en slankende effekt på mennesker. Gulerødder og gul peberfrugt indeholder også curcumin, men i mindre mængder end i gurkemeje.
 
LÆS OGSÅ: Superfood: Kakao
 

Hvordan bruger man det?

Brug det i retter, hvor du også vil bruge karry. Du kan sagtens bruge det tørrede krydderi, men det er klart, at en frisk rod må indeholde flere af de gode stoffer end den tørrede, så riv evt. roden, eller skær den i små tern, og steg den. Du kan også bruge roden i juicer – f.eks. smager den godt sammen med gulerod og appelsin. Derudover kan du også få gurkemeje som kosttilskud.
 
Om eksperten
Sofia sommer er livsstilsrådgiver, ernæringsøkonom og forfatter til bl.a. bogen ”Sunde vaner Smuk figur – 7 enkle trin til en krop du elsker”. Se mere på Sofiasommer.dk
 

LÆS OGSÅ: Derfor skal du spise ingefær hver dag