Kost & motion

Spis efterårets sprøde og syrlige æbler - og optimér din sundhed

De er sprøde, søde og syrlige, og så smager de godt! Men æbler har heldigvis også en masse positive effekter på vores helbred

Det er sæson for sprøde æbler, og de smager fantastisk i salater, som snack og meget andet.

Men derudover er der en række sundhedsfordele ved de søde æbler. Huffington Post har her samlet fem gode grunde til at spise æbler.

1. Æbler gør dig mæt
Fiberindholdet i æbler giver lidt mæthed for få kalorier. Der er kun omkring 95 kalorier i et mellemstørrelse æble, og fibrene gør, at kroppen er nødt til at arbejde hårdere for at fordøje æblet, hvilket betyder, at man er mæt i længere tid. Spiser du eksempelvis hvidt brød, vil kroppen hurtigere fordøje det og blive sulten igen, da der ikke er meget for maven at arbejde med.

I Danmark anbefales det, at man spiser mellem 25-35 g kostfibre om dagen, så et æble som snack kan da være en god begyndelse.

Læs også: Crumblecake med æble og hindbær

2. Æbler styrker din vejrtrækningsfunktion
En undersøgelse har vist, at hvis man spiser mindst fem æbler om ugen, kan det forbedre lungefunktionen, skriver Health Magazine. Det skyldes angiveligt en særlig antioxidant, der sidder i æblets skræl (den findes også i løg og tomater).

I øvrigt har en undersøgelse i 2007 vist, at kvinder, der spiste masser af frugt, i mindre grad fik børn med astma.

3. Æbler bekæmper forkølelser
De er ikke helt på niveau med appelsiner, men æbler har faktisk et ret højt indhold af C-vitamin, hvilket kan være med til at holde forkølelser lidt væk. Æbler indeholder over 8 mg C-vitamin per frugt, hvilket svarer til omkring 14 pct. af det daglige behov.

4. Æbler mindsker diabetesrisiko
En undersøgelse publiceret i American Journal of Clinical Nutrition i 2012 viser, at æbler - ligesom pærer og blåbær - kan mindske risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Det skyldes nogle af de antioxidanter, som de indeholder, lyder konklusionen.

5. Æbler virker godt for kolesteroltallet
Da æbler har et fiberindhold på fire gram, har de faktisk en positiv effekt på vores kolesterol. Pektin, som æbler indeholder, har denne effekt på vores LDL-kolesterol - også kaldet det dårlige kolesterol. Pektin er nemlig årsag til, at kroppen ikke optager så meget af det.

Kilde: Huffingtonpost.com

Læs også: Brug æbler i din madlavning. Få tre lækre æbleopskrifter til efteråret

Læs mere om: