Kost & motion

Sådan forbrænder du flere kalorier – uden at tænke over det

Få 8 nemme og sjove øvelser, som gavner din sundhed, næsten uden du lægger mærke til det...

1. Lav sprællemænd

Vi husker dem alle, fra da vi var mindre, men det kan godt betale sig at begynde at lave dem igen. Sprællemænd og nemme og effektive, lav dem når du venter på kaffen om morgenen, og få en god start på dagen.
Kalorieforbrænding: 10 kcal. pr. minut

2. Imens du føntørrer
Vi ved alle, at det nemt tager lang tid, før at ens hår er helt tørt. Brug tiden fornuftigt ved at lave nogle øvelser. Udnyt tiden, og lav squats! Du laver dem ved at rette ryggen, og gå ned i hug og op igen.
Kalorieforbrænding: 70 kcal. for hver 5 minutter du føntørrer.

LÆS OGSÅ: Guide: For stor til en str. 38? Tips til plus-size-størrelser

3. På arbejdet
Få lidt motion ind i dagligdagen, på arbejdspladsen. Når du sidder på stolen ved skrivebordet, og har brug for en lille pause, så vrik med tæerne op og ned i gulvet. 25 gange på hver fod.
Kalorieforbrænding: 24-30 kcal. per øvelse.

4. Udnyt reklamepausen
Når du sidder derhjemme foran tv'et og ærgrer dig over reklamerne, så vend det til noget positivt! Se det som en mulighed for at få rørt dig lidt. En times fjernsyn på de kommercielle kanaler indeholder som regel mellem ca. 10-30 minutters reklamer, så der er god mulighed for at træne lidt. Lav f.eks. stående lunges, hvor du står med det ene ben foran det andet, og buk fremad i benene, skift ben hver gang.
Kalorieforbrænding: Ca. 120 kcal., afhængig af reklamernes varighed.

5. Tag trappen
Du har sikkert hørt det før, men det virker altså! I stedet for elevatoren eller rulletrappen, så brug fornuften og tag trappen. Du vil ikke fortryde det!
Kalorieforbrænding: ca. 10 kcal. per etage du går.

Den perfekte julegave-idé – giv et abonnement på FEMINA. 3 måneder for 150 kr. >

6. Imens du venter på maden
Når du venter på maden i mikroovnen, så kan du lave squats. Sæt dig op ad væggen, og gå ned i hug. Hold stillingen så længe som muligt.
Kalorieforbrænding: 12-15 kcal. for hvert halve minut.

7. Før du går i seng
Gør det til en vane at lave 5 minutters mavebøjninger, før du går i seng. Hvis dette er for hårdt, kan du lave mavebøjninger i 1 minut, og holde en pause på ca. 20 sekunder, og derefter begynde igen. Du forbrænder en masse kalorier ved det, og får en flot mave!
Kalorieforbrænding: 40 kcal. pr. 5. minutter.

8. Få nok søvn
Det er så simpelt som det er sagt. Ved at sove nok, føler du dig ikke kun udhvilet, men du forbrænder også en masse kalorier. Så hop tidligt i seng med god samvittighed!
Kalorieforbrænding: 60 kcal. pr. time

Læs mere om: