radicchio
Kost & motion

Radicchio - derfor skal du spise det

Går du rundt i den tro, at salat bare er vand, så har du overset radicchio. De lilla blade er nemlig sprængfyldt med flavonoider – en slags kemiske stoffer, der er lidt som vitaminer, og som virker som antioxidanter

DERFOR SKAL DU SPISE RADICCHIO

 

Lilla grøntsager og frugter er fulde af antioxidanter og beskytter mod kræft. Det gælder brombær, blommer, lilla kartofler, blåbær og radicchio. Salaten indeholder kun 20 kalorier per 100 gram,og rent ernæringsmæssigt er radicchio nærmest ”kål” – grov, fiberrig og fuld af vitaminer og mineraler.
 
 
LÆS OGSÅ: 6 grøntsager du aldrig bør skrælle
 
De tydelige årer og stokke gør, at radicchio er fast som en romainesalat, så det er en god gemmesalat, der ikke bliver slasket på rekordtid. Bitterstoffet i radicchio har smertestillende effekt, og andre af de virksomme stoffer, f.eks.lutein, beskytter øjnene mod uv-lys, hvorved raddichio kommer til at virke som en slags indvendig solbrille. Ud over flavonoiderne, som giver farve til salaten, er også hele B-vitamin-komplekset repræsenteret i den fine grøntsag, godt for stofskiftet og kroppens omsætning af næringsstoffer. En sidste lille fordel ved raddichio er indholdet af K-vitamin, som menes at have indflydelse på hjernens sundhed – og som blandt andet beskytter nervecellerne i hjernen og forebygger alzheimer.
 
PS: Lilla er generelt det nye sort blandt grøntsager. Supermarkedskæden Whole Foods i USA har øget salget af lilla asparges, kartofler og majschips og det sydamerikanske acaibær kraftigt i 2017.
 
LÆS OGSÅ: Derfor skal du spise jordskokker