Kost & motion

Hold fedtet væk: 5 gode tips

Ved at ændre ganske lidt ved din måde at træne på kan du forbænde mere fedt, hver gang du trækker i løbeskoene eller går i fitnesscenteret.

Nu kan det selvfølgelig være, at du er en af dem, der elsker din træning og ikke kan undvære at svede hver dag. Men flertallet af os føler også en vis pligt i forhold til træning og motion og cykler, dyrker yoga og styrketræning, fordi vi gerne vil holde vægten og se godt ud. Derfor er det vigtigt at få mest mulig ud af den tid, man bruger på motion. Her er fem ting du kan gøre med lethed for at forbrænde mere fedt. 
 
 

1. Træn om morgenen

Når kroppen har fastet hele natten, reagerer den ved spontakt at skrue op for fedtforbræningen, når du øger aktivitetsniveauet om morgenen.  I øvrigt er A-mennesker mere stabile, f.eks. pjækker de mindre end motionister, der træner eftermiddag og aften.   
 

2. Spis lidt, før du træner, helst protein

En undersøgelse viser, at forsøgspersoner, der motionerer efter et måltid, forbrænder op til 22 pct. mere fedt end dem, der træner på tom mave.   
 
LÆS OGSÅ: 3 gode grunde til at løbe inden morgenmaden
 

3. Dyrk kombitræning

Du får ekstra udbytte af din motionsindsats, når du kombinerer styrketræning og konditionstræning. Det er vigtigt, at du starter med at løfte vægte eller lave mavebøjninger, senest 20 minutter før du f.eks. hopper på cyklen, så er fedtforbændingen optimal. 
 

4. Gå en tur i frokostpausen på bare 20 minutter 

Kalorie-forbruget svarer til ca. 75 kalorier, men kroppen forbrænder mere fedt i timerne efter, selv om du sidder stille på kontorstolen. 
 
LÆS OGSÅ: Derfor er din gåtur genial motion
 

5. Næste gang du tager trapperne i stedet for elevatoren, så tag to trin ad gangen 

Det giver nemlig muskelfibrene ekstra arbejde og dermed øget fedtforbrænding. 
 
Kilde: Women’s Health og Fitnessmagazine.com 
 
Læs mere om: