Kost & motion

Her er de ’sunde’ snacks der ødelægger din kur

Hvad vælger du at spise, når du skal stille den lille sult? En smoothie, en yoghurt eller kiks og hummus? Pas på. Disse snacks er måske ikke så gode, som du tror, for din kur

Hvis du er på slankekur eller er i gang med en livsstilsomlægning, så har du sikkert fået at vide, at det er vigtigt, at du passer dine mellemmåltider. Men det er ikke lige meget, hvad de mellemmåltider består af, og selv snacks, som vi opfatter som sunde, fordi de fx indeholder frugt og bær, kan være en bombe under dit vægttab, fordi de såkaldte sunde snacks indeholder for mange kalorier.
 
Nancy Clark, der er klinisk diætist, anbefaler, at du mere eller mindre holder dig fra følgende såkaldte sunde snacks. I hvert fald i denne form, hvor de kun bruges som et mellemmåltid, men egentlig indeholder lige så mange kalorier som et hovedmåltid. Det skriver Womenshealtmag.com.
 
LÆS OGSÅ: Pas på de ’sunde’ rugbrødschips. Så fede og salte er de
 
1) Yoghurt med müesli
De super smarte yoghurtbægre, du kan købe, hvor der er müeslilignende topping i låget, kan være en rigtig kaloriefælde. Den søde og fede topping gør nemlig det lille måltid til en energirig affære. Det betyder, at det vil gøre sig bedre som en del af et hovedmåltid end som mellemmåltid, fordi du ellers får mere indenbords, end du har brug for. 
 
2) En smoothie
Hvis du ynder at drikke en stor smoothie i et café latte-glas, som er fyldt med yoghurt, masser af bær og frugt, nogle forskellige frø og måske lidt daddelmasse som sødemiddel, så har du i virkeligheden kalorier nok til et helt hovedmåltid, nemlig omkring 300-400 af slagsen. En smoothie kan være et udmærket mellemmåltid, men det skal være en noget mindre en af slagsen, og så skær ned på indholdet af frugt og bær. Hvis du vil erstatte et helt måltid med en smoothie, så vær opmærksom på, at flydende kost ikke mætter på samme måde, som den gør i hel form. 
 
LÆS OGSÅ: Får du ofte mavepine, når du har spist? Tjek her hvad grunden kan være
 
3) Vindruer
Vindruer er en af de typer frugt, som du skal være lidt forsigtig med at hælde indenbords. For det første virker de så små og uskyldige, at du let får spist en stor håndfuld, og for det andet er de meget kalorierige pga. al saften i dem. Afhængigt af hvor store vindruerne er, så indeholder hver drue cirka 5 kalorier. Så kan du selv tælle op. 
 
4) Kiks med hummus
Selvom det er grove kiks du har købt og hjemmelavet hummus, så pas på med den lækre og sunde snack. Der er meget olie i hummus og kiks indeholder en del energi, så du kan hurtigt komme op på 250 -300 kalorier, hvis du spiser løs. Og det kan være svært at stoppe igen. Smør et par stykker på forhånd, og luk og forsegl pakken, så du ikke sidder bevidstløst og kører dem ind, fordi de smager så godt.