Stofskiftet er vigtigt for alle kroppens processer. Har du for lavt stofskifte, skal du tage det alvorligt.
Kost & motion

Har du for lavt stofskifte?

Har du mistanke om, at du har et for lavt stofskifte? Netop stofskiftet har betydning for alle processer i din krop, og det er vigtigt, at det bliver taget alvorligt. Se her, hvordan du selv kan optimere dit stofskifte ...

Har du en fornemmelse af, at dit stofskifte ikke kører så hurtigt, som det burde? Men har du svært ved finde ud af, om det nu med sikkerhed er rigtigt?

Så er du ikke den eneste. Mange oplever nemlig, at det kan være svært at få en diagnose, når det handler om lavt stofskifte. Er det tilfældet må du tage sagen i egen hånd.

Læs også: Forbedret stofskifte, humør og hud - se her hvad du skal spise

Lavt stofskifte: Det kan du selv gøre

I det følgende vil du få indsigt i de mange aspekter i din krop, som har betydning for stofskiftet. Og det er alle nogle, som du selv kan gøre noget ved!

Slås du med træthed, forstoppelse og måske depression eller med smerter, kuldskærhed og tendens til overvægt, uanset hvor lidt eller hvor sundt du spiser? Måske har du følelsen af at køre på halv kraft. Så har du måske lavt stofskifte.

Lavt stofskifte er en overset lidelse. Man mener, at end ikke halvdelen af de ramte får den rette diagnose. I stedet behandles de måske med antidepressiver, fordøjelses-fremmere og smertedæmpende eller antiinflammatorisk medicin.

Mulige årsager til lavt stofskifte

For lavt stofskifte kan handle om elementær mangel på de næringsstoffer, som indgår i hormonerne, men også mangel på næring, som medvirker ved omdannelsen forskellige hormoner. Der kan også være en svaghed i cellestrukturen, som gør, at cellen ikke er i stand til at tage imod eller reagere på stofskiftehormonet. Det er det, der kaldes resistens.

Stress, som kan stamme fra såvel mentale som fysiske faktorer og stresshormonet kortisol, kan være afgørende i lavt stofskifte, fordi det hæmmer omdannelsen fra nogle af de hormoner, som regulerer kroppens stofskifte. Miljøet i vores tarm har betydning i alle lidelser, også i forhold til lavt stofskifte. Miljøet afgøres af bakteriefloraen, maden og immunsystemet.

Hvilke hormoner, handler det om? Klik her

Forstoppelse eller træg mave ses ofte ved for lavt stofskifte. Det fremmer dårlig bakterieflora, og giver herved ringere næringsoptagelse, så vitamin-og mineralmanglerne opstår eller forværres. En skæv bakterieflora påvirker kroppen med inflammation og hermed stress og nedbrydende processer.

Blodsukkerbalancen og insulinniveauet har også betydning for lavt stofskifte. Der er altså mange faktorer som spiller ind i vores stofskifteprocesser og vores energi og velvære. Har du en diagnose eller mistanke om en lidelse kan det godt betale sig at søge hjælp til for lavt stofskifte. Det vil hjælpe dig godt i gang i de komplekse sammenhænge. 

 

Diagnosen "lavt stofskifte"

Ofte afvises diagnosen "for lavt stofskifte", når TSH, som er det hormon, der stimulerer skjoldbruskkirtlen til at danne de hormoner, der stimulerer cellernes stofskifte, måles indenfor normalen, men faktisk er det nødvendigt ikke kun at måde TSH-niveauet, men også niveauet af de andre hormoner, der har indflydelse på stofskiftet - og at måle cellernes følsomhed over for disse hormoner. 

Flere amerikanske læger laver nu kliniske diagnoser, da blodprøvesvarene ofte ikke giver det rette billede i forbindelse med lavt stofskifte. I den kliniske diagnose spørger læge eller behandler til alle tænkelige symptomer og afdækker balancen i de øvrige hormoner. Det kan være brugbart at måle pulsen (min. 60) og kropstemperaturen (min. 36.5).

Ved lavt stofskifte kan der være mangel på stofskiftehormoner ude i vævet. En mangel som ikke ses af en blodprøve. Der kan ligeledes være en resistens overfor hormonet - at hormonet simpelthen ikke virker særlig godt i cellerne. Derved har vi det, vi kalder et funktionelt lavt stofskifte, som altså giver alle stofskifte-symptomerne uden at lægen kan se det i blodprøverne.

Kan lægen give en diagnose på lavt stofskifte ud fra blodprøverne, kan det være en lettelse af få medicin. Mange oplever forbedringer, men lige så mange oplever ikke store forbedringer, selvom de kommer i behandling for for lavt stofskifte. Det er derfor vigtigt at gøre noget selv, for at sikre at de grundlæggende betingelser for et sundt stofskifte er til stede og for at støtte en evt. medicinsk behandling.

Læs også: Sig farvel til blærebetændelse

Hvordan kan jeg teste, om jeg har lavt stofskifte?

Det kan lyde meget kompliceret at gøre noget ved sit stofskifte. Men der er områder, hvor du selv kan tage fat:

  1. Masser af næringsstoffer kan modvirke lavt stofskifte. Rødbeder, spinat, avocado, broccoli, græskar og øvrige kulørte grøntsager, urter, nødder, fisk, og andre kødtyper samt mandler og kerner er alle fødevarer, som på hver sin måde stabiliserer blodsukkeret, dæmper inflammation og tilfører vigtige næringsstoffer.
  2. At få tilstrækkelig søvn - det kan lyde banalt, men det er altså et område, som hos de fleste kan blive bedre. I søvnen foregår mange vigtige processer. At undvære den har betydning for vores hormonbalance, energi, overskud samt mentale og fysiske formåen.
  3. Toiletbesøg dagligt. Hvis det ikke er muligt, og du ikke kan finde en løsning som virker, så bør du søge hjælp.
  4. Der er set sammenhæng mellem gluten og lavt stofskifte og autoimmune lidelser, så måske skal du undersøge om gluten er et problem for dig?
  5. Det kan være en fordel, at kålfamilien kun spises i mindre mængder - og helst i dampet form. Det skyldes nogle stoffer i kål, som hæmmer produktionen af det aktive stofskiftehormon og forårsager lavt stofskifte.
  6. Motion kan forbedre stofskiftet, ligesom det opbygger muskelmasse, sænker stress og øger blodcirkulationen, så næring transporteres helt ud i de yderste kar. Motion kan også hjælpe fordøjelsen på vej, så miljøet i tarmen bliver sundere.
  7. Endelig er der meditation, som kan afhjælpe stress, dæmpe kortisolniveauet og medvirke til mere ro, bedre søvn og dermed modvirke lavt stofskifte.

Læs også: Sådan ved du, om du ikke kan tåle gluten

Sådan kommer du i gang

Begynd med at modvirke lavt stofskifte der, hvor du har din styrke! Falder det dig lettere at løbe en tur end at lave god mad, så starter du der. Dog skal du have for øje, at du får de andre aspekter med over nogle uger.

Har du mange symptomer og få resultater, så kan professionel hjælp blive den bedste investering i dit liv. Du kan vinde livsglæde, vitalitet, arbejdsevne, overblik, hukommelse, pæn figur, balance i din krop, færre sygedage og styrken ved at have overvundet noget svært.
 

OM TINE GRANDJEAN:

Tine har arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i 18 år.
Er uddannet Ernæringsterapeut, Professionsbachelor i ernæring, Kerneterapeut og løbende kurser ved DET, Skolen for psykosomatik og CET.
Har de seneste 9 år arbejdet som ernæringsterapeut med behandling af sygdomme og ubalancer.
Medlem af:
Danske Ernæringsterapeuter (DET), Dansk Selskab for spiseforstyrrelser (DSS),
Samt Registreret Alternativ Behandler (RAB)
Se mere om Tine på hendes hjemmeside Sundmedmad.dk

 

Læs mere om: