rabarber
Kost & motion

Derfor skal du spise rabarber

Rabarber smager af sol og sommer. Men de røde stængler er også supersunde.

6 facts om rabarber

- Du får få kalorier og masser af mæthed, når du spiser rabarber, og så viser undersøgelser, at rabarber også indeholder stoffer, der kan beskytte dig mod hjerte-kar-sygdomme.

- Selv om mange af os opfatter rabarber som en frugt, er den botanisk set en grøntsag, der har et lavt kalorieindhold (40 kcal pr. 100 gram) og et højt indhold af fibre. Det vil sige, at du får meget mæthed for få kalorier, når du spiser rabarber.

Rabarber trifli med nøddekrymmel – få opskriften her

- Takket være et højt fiberindhold er rabarber også godt for fordøjelsen og har været brugt som et middel mod forstoppelse.

- Rabarber får sin røde farve fra antocyaniner, der er farvestoffer og antioxidanter, som undersøgelser har vist kan beskytte os mod flere former for hjerte-kar-sygdom.

Rabarbertærte med marcipan – få opskriften her

- Rabarber har et højt indhold af C-vitamin, der styrker immunforsvaret.

- Måske har du prøvet at få den ru fornemmelse på tænderne, når du spiser dem? Det skyldes indholdet af oxalsyre, som kan ætse tandemaljen en smule og nedsætte kalciumoptagelsen fra maden. Derfor skal du heller ikke spise rabarber på daglig basis.

Kilde: Sofia Sommer, ernæringsøkonom og forfatter af bl.a. bogen ”Sunde vaner, smuk figur – 7 enkle trin til en krop, du elsker”

Læs mere om: