Kvinde gårtur
Foto: Shutterstock
Kost & motion

Derfor er en gåtur (næsten) lige så god som en løbetur

Er en løbetur ikke lige din form for motion, så lad være med at fortvivle. En rask gåtur er nemlig næsten lige så effektivt, og den fyrer både op under din kondition, klarer hjernen og beskytter dig mod sygdom.

Er du (heller) ikke bidt af løbedillen eller vild med at svede og træne hårdt, er der ingen grund til at få dårlig samvittighed. Gå en tur i stedet, og opnå mange af de samme sundhedsfordele som ved løbeturen - både mentalt og fysisk.

 

Læs også: Det bedste og værste mad du kan spise, inden du går i seng

Skånsom træning

Når vi træner, tænker mange, at det skal gøre ondt, før det gør godt, og måske er det derfor, at gang er undervurderet som træningsform. En gåtur føles ikke udmattende og får det ikke til at syre i benene, men sætter alligevel hele kroppen på arbejde. Når du går, er der tusindvis af muskelceller, som skal samarbejde, for at du kan bevæge dig fremad. Gang er mindre hårdt for kroppen end løb og giver sjældent skader, fordi du belaster kroppen minimalt. Derfor er gåture effektive, hvis du har knæ- eller rygskader, er overvægtig eller skal i form igen efter en graviditet.

 

Læs også: Sådan bliver du optimist

Styrker krop og sind

En gåtur giver masser af frisk luft og lys. Det booster både energien, immunforsvaret og humøret. Hvis du sætter tempo på, er gåturen også med til at træne dit kredsløb, styrke knoglerne, muskler og led. Det kan også forebygge en lang række livsstilssygdomme såsom blodprop i hjertet, kræft og diabetes. Hvis du vil tabe dig, er gåture og vægttab det perfekte makkerpar. En grov tommelfingerregel siger, at du bruger omtrent samme mængde energi og forbrænder næsten det samme antal kalorier, når du går en kilometer, som når du løber en. Kalorieforbruget matcher tempoet, så jo hurtigere du går, des mere forbrænder du.

 

6 gode grunde til at gå

1. Styrker kredsløbet & hjertet

Du behøver ikke at løbe for at gøre noget godt for hjertet. Når du går rask til, stiger pulsen, blodcirkulationen øges, og blodkarrene holdes elastiske. Derved forbedrer du hjertets og kredsløbets funktion og forebygger hjerte-kar-sygdomme samt forhøjet blodtryk og kolesterol.

 

2. Regulerer appetitten

Gang får ikke dit blodsukker til at falde drastisk i modsætning til løb og andre former for intensiv motion som f.eks. spinning. Du bliver derfor ikke sulten efter en gåtur på samme måde, som hvis du har trænet hårdt.

 

3. Styrker knoglerne

Rask gang eller en gåtur i ujævnt terræn styrker knoglerne. De mange små stød, der går op igennem kroppen og knoglerne, når du går, fremmer opbygningen af knoglevævet og gør det stærkere. Det er især godt, når du går ned ad bakke.

 

Den perfekte julegave-idé – giv et abonnement på FEMINA. 3 måneder for 150 kr. >

 

4. Afstresser og gør glad

Gang forebygger og afhjælper stress, dårligt humør og depression. Kombinationen af motion, dagslys og frisk luft øger nemlig produktionen af en række forskellige ”feel good-hormoner”, bl.a. endorfin og serotonin, som giver dig en følelse af glæde, indre ro og velbehag.

 

5. Beskytter mod kræft

Alle former for motion, også gåture, forebygger og nedsætter risikoen for kræft. Det gælder bl.a. kræft i tyktarmen, livmoderen og brysterne. Undersøgelser viser, at ca. 11 % af brystkræfttilfælde kan undgås, hvis vi er mere fysisk aktive.

 

6. Styrker hjernen

Motion øger blodtilførslen til hjernen og produktionen af hjerneceller, som styrker din indlæring og hukommelse. Du kan udfordre din hjerne ekstra ved at gå ruter, som du ikke kender i forvejen. Når du bryder nogle rutiner, bruger du hjernen mere, og den kvitterer med at danne flere og nye hjerneceller.