Kost & motion

5 vigtige grunde til, du skal spise mere grønkål

Grønkålen har fået en opblomstring som ingrediens i alt fra smoothies til aftensmad, og det har den fortjent, for den er både fiberrig, kaloriefattig og rigtig, rigtig sund.

1. Grønkål er en af de ting, du roligt kan spise dig mæt i, hvis du vil tabe dig. Den indeholder nemlig kun 60 kcal per 100 gram.

2. Du får masser af fibre, når du spiser grønkål, og det betyder blandt andet, at du får stimuleret din fordøjelse. Derudover fylder fibrene godt i maven, hvilket vil sige, at grønkål også har en høj mæthedsværdi.

3. Indholdet af C-vitamin i grønkål er højt, faktisk højere end C-vitaminindholdet i en appelsin. Og C-vitamin er godt, når det kommer til et velfungerende immunforsvar.

4. Grønkål indeholder også kalk, og kalk er med til at styrke knoglerne og dermed forebygge knogleskørhed.

5. Ligesom andre grønne grøntsager indeholder grønkål klorofyl, der medvirker til at øge mængden af røde blodlegemer, hvilket betyder, at du får mere ilt til dine muskler og celler.

Kilde: Sofia Sommer, Ernæringsøkonom og forfatter til bl.a. ”Sunde vaner Smuk figur – 7 enkle trin til en krop du elsker”.

Suppekur med kål – få opskriften her

Pizza med grønkål – få opskriften her

 

Læs mere om: