yoga-stillinger
Kost & motion

5 gode yoga-stillinger

Yogatræning giver dig en smidig og harmonisk krop. Få de fem bedste yoga-stillinger her.

Kvinder har så stor gavn og glæde af at dyrke yoga, at der næsten ikke er nogen undskyldning for at lade være.

Da det kvindelige bækken er anderledes end mænds, gælder der specifikke øvelser, som er specielt gavnlige for kvinder.
- Vores kroppe og hormonsystemer er forskellige. Det kvindelige bækken er anderledes end mænds, og mange kvinder har spændinger i hofter og underliv, siger yogalærer og indehaver af Yogakompagniet, Laila Tórsheim.
Når der rettes op på den hormonelle balance i kroppen, forsvinder spændingerne i kroppen, og resultatet er ikke bare en smuk og harmonisk krop, men det giver også en følelse af frihed og lethed, siger Laila Tórsheim.

5 gode yoga-stillinger

Start med at sidde eller ligge ned for at føle efter, hvordan du har det, inden du begynder din yoga-træning. Træk vejret dybt ind og få ro på i kroppen, inden du starter øvelserne. Uanset hvad du mærker, eller om du intet mærker, så se om du kan anerkende det uden at dømme det som rigtigt eller forkert.

Sommerfuglen
Sæt dig på numsen med benene ud til siden og sæt dig på den forreste del af sædeknoglerne. Træk vejret dybt og læn dig frem og lad hovedet hænge frem over. Træk vejret dybt igennem, mens du bliver i stillingen cirka to minutter. Stillingen er god for underlivet og giver afspænding i bækkenbunden. Den virker samtidig afstressende, forebygger PMS og menstruationssmerter.

Læs også: Yoga for begyndere

Squat
Hav benene let adskilt, fodsålerne i jorden og bøj i benene, så numsen kommer næsten ned til jorden. Hvis det er svært for dig, så rul et tæppe ind under hælene. Stillingen er god for underlivet og lænden, og giver dig en god jordforbindelse. De fleste kvinder smutter nemt op i hovedet, men squat-stillingen åbner energi-banerne til underlivet og styrker din seksualitet og sensualitet.

Skulderstand
Læg dig på ryggen og rul knæene op på panden. Hav hænderne i lænden, mens du samler albuerne så meget du kan. Stræk benene mod himlen og hold helst stillingen i to minutter. Du balancerer dermed skjoldbrudskirtlen og lader blodet løber fra benene til underlivet og hjertet. Den er god for fordøjelsen, de indre organer og stofskiftet og giver dig en ro og energi.

Kamelen
Indtag kamel-stillingen ved at sætte dig på underbenene, mens du har underbøjede tæer. Tag fat om dine fødder og skub bækkenet frem, mens du åbner forsiden af kroppen og hjertet op mod himlen. Skub bækkenet langt frem og løft samtidig kønsbenet op mod himlen. Stillingen vender energien i din krop, fordi mange kvinder lukker sig sammen i underkroppen på grund af for meget arbejde og børnepasning.

Afspænding
Fordøj stillingerne ved at lægge dig ned på ryggen. Hav armene ud til siden, mens du har lukkede øjne for at mærke din krop efter du har været igennem stillingerne.

Læs også: Prøv de fem tibetanere

 

Kom med til kæmpe yogafest!

VIBORG 25. juni * AARHUS 16. juni * KØBENHAVN 3. juli

Du får:
-1 times yoga med en erfaren yogainstruktør
- En sjov oplevelse med en masse andre kvinder
- En yogamåtte fra Purelime (værdi 200 kr.)
- Goodiebag fyldt med blade og lækkerier fra vores sponsorer (værdi 400 kr.)
- Shopping, smagsprøver og gratis vareprøver
 

 

Læs mere om: