Annonce
Barn
Kost & motion

3 tips: Hjælp dit barn til en god fordøjelse

Det er hverken sjovt for dig eller for dit barn, hvis der er ubalance i tarmsystemet. Her er tre tips til, hvordan du kan hjælpe dit barn til en god fordøjelse.

Advertisement

 

Vores fordøjelse er afgørende for vores velbefindende, og hvis du har prøvet at være på arbejde med en oppustet mave, så ved du sikkert godt, hvor vigtig en god balance i tarmen er. Derfor er det også en god ide at holde øje med dit barns mave- og tarmflora og sørge for, at hans eller hendes mave arbejder.

Vær opmærksom på, om dit barn husker at gå på toilettet. Børn kan nemlig få hård mave, hvis de ikke har lyst til at gå på toilettet i skolen og derfor holder sig. Diarré, oppustethed og forstoppelse er normalt hos børn og går oftest væk igen af sig selv, men er du i tvivl, så ring til lægen.

 

Skab en god bakteriebalance

Når et barn bliver født vaginalt, gives morens bakterier fra skeden og endetarmen videre til barnet. Det lyder ikke særlig lækkert, men det er faktisk sundt for barnet at få en naturlig mængde bakterier ind ved fødslen. Vi har mere end 1000 forskellige slags bakterier i vores tarme, både gode, dårlige og neutrale, og de bidrager alle sammen til en mave i balance.

Vores tarmsystem og bakteriebalance påvirkes hele tiden af det, vi putter i munden. Spiser vi sundt, fodrer vi de gode bakterier, og spiser vi usundt fodrer vi de dårlige. En del af de gode bakterier er mælkesyrebakterier. Mælkesyrebakterier er skadelige for nogle af de dårlige bakterier, de bidrager positivt til immunforsvaret, og de sørger for, tarmens slimhinder er smurt.

Mælkesyrebakterier kan findes i surmælksprodukter som A38 og i kimchi, sauerkraut og miso, eller de kan tages som kosttilskud.

 

Spis grønt og groft

Nogle gange kan vi godt komme til at servere børnene et lidt kedeligt aftensmåltid, som ikke lige følger alle kostrådene – især efter en lang arbejdsdag, hvor det hele skal gå lidt stærkt. Men det er vigtigt at give sine børn en sund og varieret kost.

Vores madvaner bliver grundlagt, mens vi er børn. Og børn spiser ofte det, de ser deres forældre spise. Derfor er det ikke bare vigtigt, at du laver sund mad til dit barn, men også at du selv sørger for at spise sundt, så det smitter af på barnet.

Småbørn skal have nok fedt, fordi det er nødvendigt for kroppens udvikling, så meget fedt er sundt, indtil dit barn fylder to år. Derefter kan du holde øje med, om han eller hun har et for højt fedtindtag. Fedt er nemlig en af de ting, der gør fordøjelsen langsommere hos ældre børn og voksne. Til gengæld er det godt at spise masser af grønt og groft. Især rug, byg og havre er godt, når vi snakker fuldkorn, og i den grønne afdeling skal man gå efter bananer, jordskokker, asparges, løg og porrer. Det er vigtigt at huske grøntsagerne, som spiller godt sammen med mælkesyrebakterierne i barnets tarm.

Mangel på væske kan også give besvær med fordøjelsen, så sørg for, at dit barn får nok at drikke, og der er vand det bedste. Et overforbrug af søde drikke som sodavand, saft og juice er nemlig ikke godt for maven. Pas generelt på med for mange søde sager, for sukker binder væske og kan give ondt i maven.

 

Dyrk motion

Når vi løber en tur, spiller fodbold eller dyrker andre former for sport, strømmer blodet rundt i kroppen og ned til tarmene, som sættes i gang og bliver smidige. Sidder vi for meget ned uden at komme ud og røre kroppen, kan vi derfor få fordøjelsesproblemer.

Børn er glade for at bevæge sig, og jo yngre de er, desto mere rører de sig. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man lader sine børn bevæge sig så meget som muligt i løbet af dagen, mens de er mellem nul og fire år gamle. Herefter gælder reglen om 60 minutters motion om dagen. Forskellen på, hvordan store og små børn bevæger sig, er, at små børn ikke dyrker sport, men i stedet går, leger, hopper og danser.

Helt små børn mellem nul og et år bevæger sig af sig selv. Når dit barn bliver mellem et og fire år gammel, kan du give ham eller hende en løbecykel eller lade ham eller hende gå noget af turen, når I er ude med klapvognen.

Ældre børn skal ud og røre sig, som vi voksne skal. Find noget, der er sjovt for dit barn, for eksempel fodbold, svømning eller springgymnastik.

 

Kilder: Sundhedsstyrelsen, Sundhed.dk, Samvirke, DR

Lactocare Kids

Lactocare Kids er et kosttilskud til børn fra tre år i form af tyggetabletter, der indeholder fem milliarder mælkesyrebakterier og smager af ananas. Du kan finde Lactocare Kids på apoteket eller se mere på Lactocares hjemmeside.