Fodpleje: Få fodterapeutens bedste tips til pleje af dine fødder her
Fodpleje

Fodpleje – 10 tips fra fodterapeuten

15. marts 2021
af Redaktionen
Udgivet første gang 22. maj 2011. Foto: Shutterstock
Fodpleje er svært at komme udenom, når sæsonen skifter, og fødderne lukkes ud af sko og sokker. Her får du fodterapeutens 10 tips til bløde og sandalklare fusser.

Nu hvor sandalvejret heldigvis for alvor nærmer sig, skal der fokus på fodpleje, så fødderne kan være bekendt at blive vist frem i de nyindkøbte lækre sandaler.

Men hvordan er det nu lige, man kommer hård hud under fødderne til livs?

Og hvad stiller du op med revnede hæle, ligtorne eller ildelugtende fødder?

Læs med herunder, hvor den statsautoriserede fodterapeut, Katrine Ortmann, giver dig 10 gode råd til, hvordan du plejer dine fødder på bedste vis.

Fodpleje: 10 gode råd til fra fodterapeuten

Gør det selv fodpleje – lav en hjemmebehandling

Det er skønt at lade en professionel tage hånd om de vintertrætte fødder, men du kan også sagtens lave din egen pedicure derhjemme. Fodpleje er nemlig ikke raketvidenskab.

Katrine Ortmann anbefaler, at du laver et varmt fodbad med fodsalt, som bløder huden op. Herefter kan du bruge en fodfil, en pimpsten eller en helt almindelig (ubrugt!) opvaskevamp til at skrubbe den hårde hud væk. Klip og fil dine negle og husk at afslutte med en fugtgivende creme.  

Derudover anbefaler Katrine Ortmann, at du skyller fødderne dagligt i lunkent vand. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at fodvask med sæbe udtørrer huden, så de skal naturligvis smøres ind i en god creme bagefter.

Hvis du vil have professionel til at tage hånd om dine fødder, skal du gå til en statsautoriseret fodterapeut. Det er din garanti for en statsanerkendt sundhedsbehandling.

Prisen for en fodbehandling ligger typisk mellem 350-600 kr.

Tør fødderne grundigt – og undgå fodsvamp

Tør altid fødderne grundigt efter bad - især mellem tæerne. Det er vigtigt med helt tørre fødder, fordi hudsvamp trives i varme, fugtige og mørke omgivelser, altså i fx nylonstrømper og lukkede sko.

Svampesporer dræbes ved 60 graders vask, så vaske aldrig dine strømper og strømpebukser ved lavere temperatur.

Klip neglene lige over

Når du alligevel er i gang med den store fodpleje, skal dine negle selvfølgelig også have en tur. Men det er ikke uden betydning, hvilken form du klipper dem i.

Klipper du neglene ned i siden, risikerer du nemlig at få nedgroede negle, og det kan danne betændelse i siden af neglen, som er meget smertefuldt. Sker det, skal du søge professionel behandling hos en fodterapeut.

Undgå hud og ligtorne med det rette fodtøj

Hård hud opstår, hvis huden på dine fødder er blevet for hårdt belastet. Det kan fx ske ved arbejde, hvor du står op i lang tid, eller hvis du går i for små sko – i bogstavelig forstand, forstås.

Det kan derfor være en god idé at se nærmere på dit fodtøj.

Fjerner du ikke den hårde hud på fødderne, kan den udvikle sig til en smertefuld ligtorn. Du kan selv forsøge at file en ligtorn væk, men hjælper det ikke, må du søge professionel hjælp hos en fodterapeut.

Fodpleje: Hvilke produkter skal du bruge?

Her er de vigtigste ting at have på hylden:

1. En god drøj fodcreme

2. Pimpsten til at file hård hud med

3. Neglefil og neglebåndsskubber

4. Fodbadesalt til at opløse den hårde hud

5. Antiperspirant fodspray til at beskytte mod svedlugt

Plej og massér fødderne med en god fugtighedscreme

Huden på fødderne har tendens til at blive tør, fordi den er lukket inde så meget af tiden.

Den tørre hud kan dog som oftest afhjælpes med en god fugtgivende creme og en blid massage – som du enten giver dig selv eller får din partner til.

Du skal dog ikke komme creme mellem tæerne.

Motionér fødderne og styrk kredsløbet

Øvelser med fødder og tæer styrker fodens muskler og bevægelighed og sætter gang i kredsløbet. Du kan fx krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned.

Undgå lugtende fødder – brug strømper af naturmaterialer

Ud over at strømper skal skiftes dagligt, må de ikke stramme. Det kan nemlig lukke af for blodomløbet til fødderne. Det kan også anbefales at bruge strømper af naturmaterialer, fordi de opsuger fugt.

Nylon og andet kunststof giver derimod ikke huden mulighed for at ånde. Det betyder, at fugt og sved bliver i strømpen, hvilket kan give ildelugtende fødder.

Hvis du ofte oplever at have svedlugtende fødder, kan du få fodsprays- eller deo’er hos blandt andet Matas.

Tjek børnenes fødder og fodtøj – og undgå fejlstillinger

Børn får ikke hård hud på samme måde som voksne, og deres fødder behøver derfor ikke samme fodpleje-rutine.

Omvendt klager børn også kun sjældent over deres sko og affinder sig ofte med for små sko. Det kan resultere i, at børn udvikler fejlstillinger på fødderne resten af livet.

Så vær opmærksom på, om dine børns fodtøj understøtter føddernes form og gangstil – og søg hjælp hos en fodterapeut eller i en skoforretning, hvis du er i tvivl.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Brug indlæg i dine sko  

Hvis du har fejlstillinger på fødderne, kan det betyde, at du går unaturligt, og det kan desuden give smerter op gennem kroppen. Fejlstillinger kan dog behandles ved at få fremstillet et specialdesignet skoindlæg hos din fodterapeut.

Skift sko efter gøremål

Så har dine fødder det bedst! Der findes flade, høje, spidse, brede og bløde sko, og de er skønne på hver deres måde – og til hver deres formål. Det er med andre ord ikke uden betydning, hvilket fodtøj du vælger, alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

Eksempelvis vil for spidse og stramme sko kunne give knyster, mens sko uden svangstøtte ikke er optimalt til hverdagsbrug – især ikke, hvis du har tendens til at ’falde indad’ på fødderne.