Hudpleje

5 tips så du kan slippe af med appelsinhuden

af SØNDAGs Sundhedspanel 30. august 2012
foto: Panthermedia
Vil du gerne appelsinhuden på lårene til livs, så er det ikke nok blot at spise sundt eller træne. Der er flere faktorer der spiller ind

Appelsinhud er nok en af kvinders største fjender, og bestemt ikke forbeholdt dem, der er overvægtige. Også veltrænede yngre kvinder får appelsinhud, og årsagerne til appelsinhud diskuteres stadig.Der er forskellige hypoteser, og det er alt fra, hvordan vores fedt er konstrueret i underhuden, til hormonelle påvirkninger, genetiske dispositioner samt mindre hensigtsmæssig livsstil, der blandt andet kan medføre oplagring af toksiner i kroppen.

SØNDAGs faste ekspert Hanna Tómasdóttir, der er uddannet osteopat anbefaler, at man fokusere på sunde kost-og drikkevaner, og i det hele taget en sund livsstil med minimal stresspåvirkning, da for meget stress vil påvirke din hormonelle balance. Derudover er det også vigtigt at få tilstrækkeligt med søvn og regelmæssig træning.LÆS MERE: Har du svært ved at falde i søvn, så få gode råd mod søvnløshed lige her

Drik to liter om dagen

- Kostmæssigt bør du gå efter mad, der laves fra bunden, undgå forarbejdede fødevarer, sukker, for meget hvedemel og salt. Gå efter friske råvarer, husk at spise masser af grøntsager og frugt, samt drikke tilstrækkeligt med vand, anbefaler Hanna Dómasdóttir og tilføjer, at vi skal have omkring to liter vand i døgnet, og lidt mere, når det er varmt, eller hvis vi laver fysisk hårdt arbejde, hvor der kommer gang i svedproduktionen.

LÆS MERE: Vand skal der til, men skal det være på flaske eller fra hanen? Få svaret lige her!

Når det kommer til træning, der har en god effekt på cellulite, så gå efter øvelser, der sætter gang i kredsløbet, og som målrettet styrker muskulaturen i balder og ben. Lounges og squat er nogle rigtige gode og alsidige styrkeøvelser, som involverer alle de store muskelgrupper i ben og balder

LÆS MERE: Vil du have hjælp til hvordan du laver en squat, så klik herLigeledes er trappetræning, også de helt almindelige trapper, du bruger i det daglige, samt rotræning, crosstræning, cykling og løb - også korte spurter, hvor du kan gå indimellem, god træning til at stimulere kredsløbet.