Motion og øvelser

Smid skoene og få sunde fødder

Både fodgymnastik og en gåtur på bare tæer kan være med til at give dig sundere fødder

Når sommeren og de varmere temperaturer melder deres ankomst, er der ikke noget bedre end at smide skoene og lukke fødderne ud i det fri.

Og det er ikke kun den skønne følelse af frie fødder, der er en fordel. Faktisk så har fødderne godt af at blive sluppet fri en gang imellem, lyder rådet fra fysioterapeut Kirsten Maarbjerg, der er indehaver af en klinik i Holstebro.

- Man bruger foden helt anderledes, når man går på bare tæer. Tæerne griber anderledes i underlaget, musklerne i både foden og i underbenet arbejder anderledes og vores balance udfordres, når vi går på bare tæer. Og idet man bruger musklerne mere og anderledes end normalt, så øges blodcirkulationen i foden også, siger hun til ugebladet SØNDAG.

Trænger dine fødder til en omgang pleje, kan du finde en opskrift på en lækker scrub, som du kan lave af de ting, du i forvejen har i køkkenet

Vælg sand eller græs som underlag

Hun understreger dog, at man skal overveje, hvilket underlag man går på, og at man ikke skal overdrive gåturene på bare tæer.

- Hvis vi havde gået på bare tæer fra barnsben, så havde det været en anden sag, men det er altså de færreste, der kan holde til at gå rundt i bare tæer, hvis de er en uge i sommerhus. Så det er med at finde et moderat niveau. Og så vil jeg anbefale, at man vælger underlag som sand eller græs, hvis man vil gå en tur på bare tæer, da det ikke er for hårdt og ujævnt for foden, siger hun.

Vil du gerne i gang med at løbe? Det er aldrig for sent. Få hjælp til at komme i gang lige her.

En gåtur er ikke nok - husk fodgymnastikken

Men ud over at man en gang imellem kan gå en tur på bare tæer, så lyder anbefalingen fra Kirsten Maarbjerg, at man også holder sine fødder i gang med fodgymnastik.

- Man vil få en stærkere, sundere og mere fleksibel fod, hvis man huskede at lave nogle forskellige fodøvelser. Man kan eksempel gøre det, når man sidder i sofaen eller på kontoret, siger hun.
Hun anbefaler, at man smider sko og strømper og strækker og bøjer vristen, krummer og strækker tæerne, spreder tæerne og at man ruller sin fod hen over en lille bold.

 

Læs mere om: