Motion og øvelser

Fup og fakta om motion

Der findes efterhånden en del myter omkring motion - men hvad skal du tro på, og hvad skal du bestemt ikke tro på. Vi gør op med de værste myter og giver dig klar besked.

I samarbejde med diætisterne på SlankeDoktor.dk afliver vi en masse sejlivede myter omkring motion. Få svarene lige her!!!

Myte 1:

Man taber sig på maven af at lave mange mavebøjninger

Svar: Fup

Du styrker bestemt dine mavemuskler ved at lave maveøvelser men det er desværre ikke muligt at punktforbrænde ved træning af en isoleret muskelgruppe.

Det handler om at træne flere af kroppens store muskelgrupper- gerne samtidigt og på en funktionel måde- det vil sige med bevægelser din krop kender fra hverdagen og ikke med syretræning.

Det sætter forbrændingen op og forbrændingen sker fra kroppens fedtdepoter, som for eksempel på maven, lår og baller.

Myte 2:

Hvis ikke du sveder, så træner du ikke hårdt nok!

Svar: Fup

Hvor meget man sveder er meget individuelt, så du kan sagtens have givet den gas, uden at sveden hagler af dig.


Myte 3:

Muskler vejer mere end fedt

Svar: Fakta

Det er rent faktisk korrekt, at tallet på vægten kan blive større, efter du er begyndt at træne. Muskler vejer nemlig cirka 20% mere end fedt gør.

Myte 4:

Du føler dig høj efter træning

Svar: Fakta

Når du træner,frigiver kroppen glædeshormonet serotinin, og det giver dig en euroforisk følelse efter træning.

Derfor kan træning skam godt være afhængighedsdannede.

Myte 5:

Man får store muskler af at træne

Svar: Fup

Styrketræning styrker og toner dine muskler. Men for at opbygge store muskler skal du træne meget målrettet med middel belastning og mange gentagelser.

Hvis du vil tone og vedligeholde dine muskler er det tunge vægte med 6-10 gentagelser i 2-3 sæt, der er vejen frem.

Myte 6:

Konditionstræning forbrænder mere fedt end styrketræning

Svar: Fakta

Konditionstræning forbrænder mere energi end styrketræning, mens styrketræning styrker muskler, ledbånd og knogler og giver en god efterforbrænding, efter du har trænet.

Derfor er det bedste for kroppen er, at kombinere de to træningsformer.

Læs mere om: