Kost og helbred

Sov godt: Denne temperatur er bedst at sove i

Skal der være varmt, koldt eller hvad er den bedste soveværelses-temperatur egentlig. Få svaret her

Vil du have en god nattesøvn, skal du lade være med at skrue op for radiatoren og lade din dyne sørge for varmen

Ifølge Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel, sover du nemlig optimalt, når dit soveværelse har en temperatur mellem 13 og 18 grader.

LÆS MERE: Sover du dårligt, kan det have konsekvenser for dit vægttab. Hvorfor? Få svaret her!

- Der skal gerne være en lille temperaturforskel mellem stuen og soveværelset. Forklaringen er, at vi har en indre termostatfunktion, der sidder i hypothalamus i hjernen. Under REM-søvnen - som er den lette søvn, der fylder 25 procent af vores den samlede søvn - fungerer termostaten ikke. Det betyder, at vi meget let vågner, typisk badet i sved, hvis der er for varmt, siger Mikael Rasmussen til Newsdesk.

Kvinder vil skrue op for varmen

De 13-18 grader er dog blot en grundregel, for i praksis er der individuelle forskelle på ens varmebehov. Også mellem kønnene er der forskel på, hvor varmt vi vil have det om natten.

LÆS MERE: Få 15 råd mod søvnløshed.

- Flere undersøgelser peger på, at langt de fleste kan bruge intervallet som et godt pejlemærke, men der kan være mange ting, der spiller ind, siger Mikael Rasmussen.

- Noget tyder på, at kvinder vil have mere varme end mænd, da mange kvinder rapportere om et større varmebehov. Dertil kommer, at kvinder i overgangsalderen har tendens til hedeture og andre hormonelt betingede tilstande, der kan påvirke, hvor varmt de har det, når de sover.

Hav både vinter- og sommerdyne

Selvom selve soveværelset bør være svalt og køligt, kan man dog med fordel lune kroppen med en god, varm dyne. Her anbefaler eksperten, at du har to forskellige dyner, som du bruger afhængigt af årstiderne.

- Det kan være en rigtig god idé at have to dyner; en til vinter og en til sommer. Vinterdynen skal være varmere med nogle rigtig gode fjer. Vigtigt er det også, at du ikke går på kompromis med kvaliteten på dine soveremedier, da en god dyne er essentiel for din søvn, og du bruger en tredjedel af dit liv i sengen, siger Mikael Rasmussen.

Drop det åbne vindue

Selvom det anbefales at ligge køligt om natten, kan det dog også blive for koldt. Så er du en af dem, der har vinduerne på vid gab, når du sover, bør du tænke over det, når nætterne bliver koldere.

- Der er nogle, der ligger med åbent vindue om natten året rundt. Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt om vinteren. Ligger man i frostgrader, er det alt for koldt, og det er heller ikke godt, for det påvirker hypthalamus i hjernen, ligesom hvis det er for varmt, og du risikerer at vågne, siger Mikael Rasmussen.

Læs mere om: