Kost og helbred

Søvn er vigtig når du skal tabe dig

Sov dig slank - lyder det for godt til at være sandt? Vi har spurgt en ekspert, hvorfor søvn er vigtig i kampen mod kiloene

Vi har spurgt Arne Astrup, der er læge, dr.med., professor og leder af Institut for Human Ernæring og OPUS Centret, LIFE, Københavns Universitet, hvor der bl.a. forskes i sammenhæng mellem søvn, stress og overvægt, hvordan vores søvn har indflydelse på vores vægttab.

Hvad viser forskningen?

Jeg har tit undret mig over, at mange overvægtige hævder, at de lever efter kostrådene og motionerer som gale, og alligevel ikke taber et gram. Men nu peger forskning på, at det faktisk godt kan være rigtigt, at sund kost og motion preller af på fedtdepoterne, hvis man ikke får nok søvn. Både for lidt og for dårlig søvn øger risikoen for, at man tager på og bliver tyk - og også risikoen for at udvikle type 2 diabetes.

Hvorfor feder for lidt søvn?

For lidt søvn har en dårlig virkning på de hormoner, der styrer vores appetit og mæthedsfornemmelse. Derudover stimulerer søvnmangel kroppens stresshormoner kraftigt, og det er medvirkende til, at man bliver sulten.

LÆS MERE: Søvnproblemer har også en negativ indflydelse på vores sundhed - læs hvordan lige her!

Hvad gør for lidt søvn ved os?

Det tyder på, at hvis man sover for lidt, vil man dagen efter være mere lad og spise for meget. Når man er træt og uoplagt, føler man ikke den store trang til motion. Man har mest lyst til at sidde i sofaen, og får ofte en stor trang til at spise usundt.

Hvorfor sover vi for lidt?

Hos mange er det tegn på stress, og der kan være mange forklaringer på, at man er stresset og ikke kan sove. Men forskning tyder altså på, at for lidt og for dårlig søvn er noget, vi skal sætte ind overfor, hvis vi vil tabe os.

LÆS MERE: Kvinder har faktisk behov for 20 minutters mere søvn end mænd. Få forklaringen lige her!

Hvor mange timer skal vi sove?

Hos voksne er det svært at sætte et præcist timetal på. Men sover man mindre end seks-syv timer om natten, bør man overveje at gå tidligere i seng. Der er næppe mange voksne, der har behov for mere end otte timers søvn.

Læs mere om: