Kost og helbred

Så vigtigt er D-vitamin for din krop

Det er vigtigt at nyde solen om sommeren. For udover at det er dejligt, er vores ophold i solen nemlig også med til at fylde vores D-vitamin-depoter

Det er vigtigt at nyde solen om sommeren. For udover at det er dejligt, er vores ophold i solen nemlig også med til at fylde vores D-vitamin-depoter op.

D-vitamin er nemlig essentielt for vores krop. Mangel på D-vitamin kan føre til et svækket immunforsvar, træthed, muskelsvaghed og psykiske problemer, skriver Per Brændgaard i sin ugentlige klumme i FEMINA.

- Mangel på D-vitamin er alvorligt. Det blev bekræftet af en ny undersøgelse, hvor 10.000 tyskere
blev fulgt i 10 år. Den viste, at dårlig D-vitaminstatus var forbundet med øget risiko for at dø af alle årsager, herunder hjerte-karsygdomme, kræft og sygdomme i luftvejene, skriver han.

Derfor er sollys sundt for dit hjerte

Sol dig til nok D-vitamin

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som bor i kroppens fedtdepoter. Jo større fedtdepoter, desto lavere bliver koncentrationen af D-vitamin. Derfor har man brug for mere D-vitamin, jo mere fedt man har på kroppen.

- Du kan forbedre din D-vitamin-status på to måder: Du kan være mere ude i solen om sommeren, og/eller du kan indtage mere D-vitamin fra din kost. Ophold i solen 5-30 minutter nogle gange om ugen er nok. Dannelsen af D-vitamin i huden bliver nemlig hurtigt mættet, så længere tids solbadning giver ikke mere D-vitamin - kun større risiko for kræft og rynker, skriver Per Brændgaard i FEMINA.

I kosten kan du gå efter at spise fede fisk, og især laks er en fantastisk kilde til D-vitamin. Ernæringseksperten råder til, at man spiser 200 g fed fisk om ugen som f.eks. sild, makrel, ål og ørred.
D-vitamin kan også tages separat som kosttilskud.

Et godt råd er også at ringe til lægen, hvis du har mistanke om D-vitamin-mangel.

15 minutters sol giver nok D-vitamin

Læs mere om: