Kost og helbred

Overgangsalderen: 8 alternativer, hvis du ikke er til hormoner

Er du i overgangsalderen men vil du ikke spise hormoner, så er der flere ting du kan gøre for at lindre symptomerne

Hvis du af den ene eller anden grund ikke er til konventionel hormonbehandling, findes der alligevel en række ting, som du selv kan gøre for at lindre dine symptomer. Fokus på kost og motionsvaner kan have rigtig stor indflydelse, og hvis du begynder at sætte mere fokus på din livsstil, vil du sandsynligvis opleve, at flere fysiske og psykiske symptomer lidt efter lidt forsvinder eller bliver mindre udtalte. Det sker, fordi du skaber bedre balance i kroppen.

 

1. Kosttilskud:

Der findes en række kosttilskud og naturlægemidler, som i kombination med sund kost, motion og gode sovevaner har en gavnlig effekt på symptomerne som følge af overgangsalderen. Da kosttilskud imidlertid også kan indebære bivirkninger, er det vigtigt, at de bruges med respekt. Af kosttilskud kan nævnes: Forskellige vitaminer & mineraler, mælkesyrebakterier, urter og andre ekstrakter som eksempelvis Dong Quai, Vitex agnus castus, humleekstrakt,soyaekstrakt, krill-olie.

Læs også: 7 klassiske symptomer på overgangsalder

2. Sund kost:

Din kost kan medvirke til at skabe bedre balance i hormonerne. Sørg derfor for at spise sundt og nærende ved blandt andet at øge mængden særligt af omega-3-holdige fødevarer i form af fede fisk eller som tilskud, grønsager i alle farver og bælgfrugter. Sidstnævnte indeholder blandt andet planteøstrogener, der har en direkte effekt på symptomerne i overgangsalderen. Spis i øvrigt groft og proteinrigt og begræns dit forbrug af kaffe, sort te og alkohol, blege kulhydrater som hvidt brød, ris og sukker og dårlige fedtstoffer. Begræns også gerne dit forbrug af mørkt kød, kalv og lam.

3. Søvn:

Sørg for at sove rigeligt og så regelmæssigt som muligt, da din krop i denne periode har brug for ekstra meget søvn og restituerer, mens du sover.

LÆS MERE: Dårlig søvn kan øge risikoen for flere sygdomme. Læs hvilke sygdomme det handler om lige her

4. Motion:

Sørg for at dyrke regelmæssig, intens motion - og helst mindst 30 minutter hver dag. Da både knogle- og muskelmassen aftager i overgangsalderen, er det vigtigt at dyrke både konditions-, udholdenheds- og muskeludfordrende styrketræning.

5. Yoga:

Yoga består blandt andet af rolige strækøvelser og dyb vejrtrækning, der afslapper både kroppen og nervesystemet. Strækøvelserne er desuden med til at øge smidigheden og balancen, mindske stivhed i leddene og forbedre vejrtrækningen.

6. Akupunktur:

Akupunktur kan have en gavnlig effekt på visse symptomer i overgangsalderen, blandt andet søvnforstyrrelser, humørsvingninger og hedeture.

7. Vejrtrækningsteknikker:

Forskellige øvelser, der har til formål at forbedre din vejrtrækning, kan muligvis mindske dine hedeture. Desuden skulle det også have en positiv effekt på din søvn og sænke dit stressniveau. Effekten er bedst, hvis du arbejder med disse åndedrætsteknikker mindst 20 minutter om dagen.

8. Zoneterapi og massage:

Begge behandlingsformer menes at være gavnlige for dit velvære. Desuden virker det både afstressende og afslappende og bidrager til et godt søvnmønster

Læs mere om: