Kost og helbred

Her er 4 kendte søvnmyter

Hvis du sover under møder på jobbet, kan det skyldes, der er noget helt galt med dine søvnvaner

Bilder du også dig selv ind, at du sagtens kan nøjes med fem timers søvn om natten, og har du også en opfattelse af, at det er ganske normalt at tage en lur under et møde på arbejdet?
Så er du nok lidt forkert på den.

Prevention.com har her samlet fire søvnmyter, du måske troede på:

1. De fleste mennesker har ikke brug for så meget søvn

Det er faktisk kun ganske få mennesker, der kan klare sig med mindre end seks timers søvn. Forskere vurderer, at det kun er under 1 pct., der har brug for at sove så lidt, og noget tyder på, at en genmutation kan være årsagen til, at man kan fungere fint med 20-25 pct. mindre søvn end gennemsnittet.

Der er to tegn på, du kan være én af 'de heldige'. Det ene er, hvis du ofte vågner, inden dit vækkeur ringer, og det andet er, at du typisk vågner på samme tid hver dag. Både hverdage, weekender og ferier, forklarer David Schulman, der er læge og søvnekspert ved Emory University.

- Men de fleste af os har brug for mellem 7-8 timers søvn for at holde os sunde, slår han fast.

Hvilken ugedag er det sværest at sove - få svaret her

2. Det er ganske normalt at falde hen under et møde

Har du et møde sent på eftermiddagen, kan det være ganske normalt at føle sig lidt træt. Det skyldes kroppens naturlige døgnrytme. Men hvis du er ved at falde i søvn under mødet og har svært ved at holde dig vågen, er du simpelthen for træt, og det kan dermed være et tegn på, at du generelt får for lidt søvn.

Får du eksempelvis kun 7 timers søvn, selvom du har behov for 8 timer, vil det på kun en uge svare til, at du mangler en hel nats søvn, forklarer William C. Dement, der er læge og søvnforsker ved Stanford University.
Og det vil naturligvis påvirke din krop og kan vise sig med symptomer som ekstrem træthed, kløe i øjnene, koncentrationsproblemer og sult, der er kroppens forsøg på at få hurtig energi.

Søvnmangel gennem længere tid kan dog føre til ganske alvorlige helbredsproblemer, siger William C. Dement, der råder til, at man prioriterer sin søvn og sørger for at få den mængde søvn, din krop har brug for.

3. Det er ligegyldigt, hvornår du går i seng

Det er ikke kun antallet af søvntimer, der betyder noget. De såkaldte natugler har faktisk tre gange så stor risiko for at få depression som de personer, der går tidligt i seng og står tidligt op. Også selvom de to grupper får den samme mængde søvn.

Forskerne ved faktisk ikke helt, hvordan det hænger sammen, men det kan have noget at gøre med kroppens døgnrytme, og hvornår det er mest optimalt for den at gå i seng og stå op.

- Denne og anden forskning viser, at det kan skade dit humør og dit generelle helbred at gå sent i seng, siger Lisa Shives, der er søvnekspert og grundlægger af North Shore Sleep Medicine.

Hun råder til, at man vænner sig til at gå tidligere i seng ved hele tiden at rykke sin sengetid med mellem 15 og 30 minutter. Dæmp lysene i god tid inden og sørg så for at få 7-8 timers søvn.

Sov godt - denne temperatur er bedst at sove i

4. Du kan indhente din søvnmangel i weekenden

Hvis du ikke har så meget tid tilovers i hverdagen, kan du vel bare sove lidt mere i weekenden? Teoretisk set kan der være noget om det, siger William C. Dement, men da man ofte har en masse gøremål i weekenden, bliver den ekstra søvn typisk ikke til noget.

Dermed ender ugen altså med et endnu større søvnunderskud.

Søvneksperten råder til, at man først og fremmest prioriterer sin søvn i hverdagene. Hvis du alligevel misser et par timer i løbet af ugen, så tag en lur i weekenden eller prøv på at sove lidt længere, så du i det mindste kan indhente lidt af søvnmanglen.

Kilde: Prevention.com

Læs mere om: