Kost og helbred

Forskel på stress og travlhed

Er du stresset, eller har du "bare" travlt? Find ud af det her.

I en tid, hvor arbejdet er grænseløst og kravene til os hele tiden vokser, lurer stressen lige om hjørnet. Find ud af her om du bare har travlt eller faktisk er stresset.

Terapeut Eva Søvsø fortæller, at der er stor forskel på at være stresset og at have travlt.

- Nogle påstår for eksempel, de er stressede, hvis de har to møder på en dag. Det er noget vrøvl. Så længe man får lov til at restituere, er der ikke tale om stress.

Sov godt og undgå stress:

  • Læg dig på højre side med lige rygsøjle og let bøjede ben
     
  • Læg hånden på panden, så pandepunkterne aktiveres.
     
  • Kig opad under øjenlågene (remstadiet).
     
  • Tæl baglæns fra 100.
     
  • Varmt bad, massage, meditation og sex hjælper også mod søvnløshed.

Men hvornår har du travlt og hvornår er du stresset?

* At have travlt:
Du skynder dig, men når det du skal inden for den normale arbejdstid.

* At være belastet:
Du løber stærkere end normalt. Du mærke nogle stress-symptomer, men er i stand til at koble fra, når det er nødvendigt.

* At være stresset:
Du føler dig belastet af arbejdsmængden og mærker forskellige stress-symptomer for eksempel: Hjertebanken, søvnbesvær, problemer med at huske, ondt i maven

Terapeut Lise Fabech tilføjer:

- Du er slet ikke i tvivl, hvis du bliver ramt af stress. Du kan ingenting og render sikkert til lægen konstant. Det er en følelse af total magtesløshed. Ordet skal derfor gemmes til rette tid og sted.

Gode råd fra de to terapeuter:

- 30 minutters let motion om dagen brænder stresshormonerne af, så det er en vigtig del af behandlingen, men du bør endelig ikke overanstrenge dig for meget. Gå i rask tempo, tag cyklen på arbejde eller læg vejen forbi en svømmehal. Du må gerne blive varm, men sveden skal ikke løbe af dig.

- Den rigtige kost kombineret med energiøvelser og let motion gør underværker, hvis du er stresset eller gerne vil forebygge sygdommen.

Men søvn spiller også en afgørende rolle. Et afbalanceret og harmonisk menneske glider over i drømmeland på 5-10 minutter. Men hvis du har mere end almindeligt travlt, kan det være noget af et kunststykke.

- Du kan hjælpe søvnen på vej ved at følge nogle ret enkle råd: Se ikke larmende fjernsyn, inden du skal sove. Høje lyde og skarpt lys giver uro i nervesystemet. Vær tilpas mæt - for lidt mad forstyrrer dig, ligesom en overproppet mave giver uro. Kaffe, alkohol og slik er altså heller ikke godt, hvis du har søvnproblemer, ligesom en tændt mobiltelefon lige ved siden af sengen virker forstyrrende.

Husk : Du føler dig aldrig stresset, når du griner.

Læs mere om stress her

Læs også:

Sådan får du en god dag

Lyver du også?

7 gode råd hvis du bliver fyret

Sådan tackler du nærighed
 

Læs mere om: