Kost og helbred

8 råd til en mave i balance

Mere end 1 million danskere døjer hver uge med almindelige maveproblemer. Her får du 8 gode råd, der kan hjælpe dig og din mave i bedre balance

Hård mave, luft i maven og at være oppustet er nogle af de gener, som op mod 1.000.000 danskere ugentligt døjer med. Og det kan være ganske generende for hverdagen.

Undersøgelsen viser desuden, at langt flere kvinder (38 pct.) end mænd (23 pct.) døjer med generende maveproblemer som især luft i maven eller hård mave, viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Lactocare.

Derfor bliver du mere sulten af at spise et æble

Årsagen kan være alt fra for lidt motion til stress, men kosten er også en afgørende fakta, når det kommer til at vedligeholde mave-tarm-systemet.

Her får du otte gode råd til en mave i balance

1: Spis altid en fornuftig morgenmad. Om morgenen er det længe siden, at du har spist. Dit blodsukker er lavt, og du har brug for energi og at give maven noget at arbejde med.

2: Undgå sukker. Maven er ikke glad for alt for meget sukker. Sukker binder væske, og ufordøjet sukker kan få maven til at gære og gøre dig oppustet.

6 myter om sukker

3: Spis groft og grønt. Prøv at få frugt og grønt ind i alle måltider. Fx salater og grøntsagsstave til frokost og dampede eller purerede grøntsager til aften

4: Tyg maden godt. Giv dig tid til at nyde maden og tygge den godt.

5: Drik rigeligt med vand. Drik gerne 1 ½ liter om dagen. Stil en kande vand i køleskabet, og gør det ekstra indbydende ved at komme friske frugter, krydderurter eller citrusfrugter i vandet.

6: Gå på toilettet med det samme. Det er ikke godt for mavens balance at gå og holde sig.

7: Få motion ind i din hverdag. Det forbedrer din krops evne til at optage og udnytte næringsstoffer. Tag cyklen på arbejde, brug trappen, gå hen til dine kollegaer i stedet for at sende en mail m.m.

Sådan får du bugt med fedtet på maven

8: Planlæg din hverdag – og undgå stress. Planlægning giver ro i maven. Køb en kalender og vær åben for improvisationer. Proriter din søvn og vær realistisk med hensyn til hvor meget du kan nå.

Læs mere om: