Skønhed

Fem minutter der gør en forskel for din sundhed og dit velvære

Du behøver ikke bruge mere end fem minutter på forkælelse og gode ting. Få en masse inspiration lige her

Selv om hverdagen trænger sig på med arbejde, indkøb, opvask og andre lav-praktiske gøremål kan man sagtens holde fast i den skønne og afslappede feriestemning. Bare fem minutter hist og pist hjælper dig til at nyde hverdagen.

Giv dig selv nogle små frirum i løbet af dagen, hvor du bogstaveligt talt dufter til blomsterne, nyder en velfortjent pause, mærker din krop og bliver mindet om at hverdagen også kan være god - du skal bare huske at nyde den.

Fem minutters skønhed

Du behøver ikke afsætte en hel weekend med spaophold og overnatninger bare for at gøre lidt godt for din hud. Mindre kan gøre det, og det vil føles forrygende alligevel.DEJLIGT BAD. Forkæl dig selv med et lækkert brusebad. Tænd et duftlys i badet. Find din yndlings-bodyshampoo frem, og vær så ekstra opmærksom på at nyde badet - ikke bare at få det overstået.

SMØR DIG IND Der er ingen grænser for, hvor mange valgmuligheder, der findes inden for bodylotion. Du ved bedst selv, hvad du kan lide. Måske er tiden inde til at prøve en ny, en økologisk, eller en bodyolie i stedet.

HÅRKUR Sommeren kan være hård ved dit hår, så nu trænger det til en ekstra kærlig hånd. Vælg en god hårkur, og følg anvisningen på pakken.

HUSK ANSIGTET På alle tider af året bliver din hud i ansigtet taknemmelig, hvis du giver den lidt ekstra opmærksomhed. Rens godt om aftenen, brug en mild scrub og smør en god plejende creme på eller et serum, lige inden sengetid.

LÆS MERE: Vil du ikke bruge en mase penge på skønhedsprodukter, så kan du sagtens lave dine egne. Få opskrifter på hårkur og ansigtsmasker, som du kan lave af de ting, du i forvejen har i dit køkken.

FORKÆL FØDDERNE Nyd at du stadig kan have bare tæer i sandalerne. Giv dine fødder en lille mini-pedicure med et fodbad og en afslibning, og slut af med en god creme.

SKØNHEDSSØVN Der er en grund til, at en del af søvnen har fået det tilnavn. For din hud bliver ganske enkelt pænere af, at du sover nok og godt. Mellem 7-8 timer, og helst ikke i seng senere end kl. 22-23.

Fem minutters velvære

Når hverdagen melder sig, kan det være svært at huske at få lidt tid til sig selv. Stilletid, alenetid, hvor det bare handler om at nyde og være til. Men gør det, for det kan give lige det overskud, du mangler i overgangen fra ferie til arbejde.

SKRIV MORGENSIDER Inden du gør noget andet om morgenen, så sæt dig ved et bord med papir og blyant, og skriv lige hvad der falder dig ind i 5 min. Helt uden at censurere, tænke over om det er pænt, bare skriv løs. På den måde renser du din hjerne og gør klar til en ny dag.

GRIN OG SMIL Selv når du egentligt ikke har lyst og ikke føler dig særlig glad, så kan selve det at slappe af i ansigtet og smile, få dit stressniveau til at dale. Og så har det jo en meget positiv afsmittende effekt.

MEDITER Du behøver ikke at være den store zen-mester for at få succes med meditation. Tænk f.eks. på et sted, et ord, en idé, hvad som helst, du kan vende din koncentration mod, så du for en kort stund lukker alt andet ude. På nettet kan du finde meditationer i alle tænkelige længder og emner.

LUK ØJNENE Find et sted, hvor du lige kan være i fred et øjeblik, og luk så øjnene bare et øjeblik. Det giver god ny energi.

TRÆK VEJRET Det lyder jo logisk nok, men mange af os glemmer, at trække vejret helt igennem. Prøv at tage en dyb indånding gennem næsen helt i maven, så den bliver fyldt med luft, og pust så ud gennem munden langsomt. Gør det 2-3 gange, så har din hjerne fået ilt og en pause.

MASSER DINE ØRER Man tror det måske ikke, men denne lille massage har stor effekt. Start med forsigtigt at trykke på øreflippen med tommel- og pegefingeren. Masser så øreflippen og fortsæt op langs ydersiden af øret op til toppen. Tryk forsigtig her, og gentag så massagen ned langs øret igen. Ca. 2 minutter til hvert øre.

KØB BLOMSTER Jo, gør det nu. Smukke, velduftende blomster kan virkelig være med til at løfte humøret.
 

Fem minutters motion

Måske har du ikke lige tid. Der er så meget, der skal nås efter ferien. Men giv dig selv lov alligevel. Selv en lille smule gør en forskel.ARMBØJNINGER, mens tevandet koger eller kaffen brygger. Find en væg og lav 3 x 10 armbøjninger med væggen som base. Sæt fødderne sammen i en passende afstand fra væggen, sæt hænderne på væggen i skulderbredde, så er du klar.

GÅR EN TUR RUNDT OM BYGNINGEN på arbejdet efter frokost f.eks. Ikke en slentretur, men gode raske skridt, hvor du mærker at pulsen kommer bare en smule op. Så er du klar til at tage fat igen, og din krop er taknemmelig.

LÆS MERE: Få flere tips til at komme tilbage i form efter ferien.

STRÆK UD Rejs dig fra computeren/skrivebordet/din arbejdsplads/stolen og lav strækøvelser.

TAG TRAPPEN op og ned til møder. Glem elevatoren, og lad din krop få lov til at komme på arbejde. Rejs dig og gå hen til din kollega, i stedet for at sende en mail. Det er mere socialt og meget sundere.

SJIP Ja, det lyder måske fjollet, men det er nemt, hurtigt og du får pulsen op. Tag nogle minutter om morgenen, inden du kører eller senere, når du kommer hjem. Kræver kun et sjippetov og lige nok plads til at svinge det rundt uden at ramme noget.

LAV ET PAR SQUATS, mens pastaen bliver al dente. Stil dig med fødderne i hoftebredde fra hinanden, bøj knæene, så du kommer ned på hug, stræk armene frem samtidigt. Før armene tilbage, mens du strækker benene. Start med 5-10, så kan du altid lave flere i morgen, hvis det er ris, der skal koges.

Fem minutters sundhed

Hvor meget energi du har til at komme igennem dagen, afhænger i høj grad af, hvad du spiser og drikker. Og med ganske få midler og bare en lille smule tid, kan du give dig selv et godt energiløft.

GRØNT ER GODT Brug et par minutter om morgenen på at lave en lille snackbox med grøntsager, f.eks. gulerodstænger, peberfrugtstykker, agurk, m.m. Det er godt givet ud, når den lille sult melder sig op ad formiddagen.

C-VITAMIN er med til at udskille kortisol, et stresshormon, som er godt at have i nødsituationer, men ikke for meget og ikke i længere perioder. C-vitaminer hjælper med at regulere kortisolen og forhindre blodtrykket i at stige i stressende situationer. Frugter som appelsin, kiwi, citron, papaya og solbær indeholder C-vitaminer.

DRIK TE Alene det lige at sætte farten ned i 5 minutter for at lave en kop te, er nok til at booste din sundhed. Hvis du så samtidigt vælger en kop grøn te (af rigtige teblade, ikke en brevpose), så får du gavn af den beroligende effekt fra flavonoiderne i teen, der hjælper med at blokere stresshormoner i nervesystemet.

SUND SNACK Pistachenødder er en af de nødder, der indeholder færrest kalorier, mindst fedt og flest fibre. Og så er de fulde af næringsstoffer, der kan hjælpe med at sænke kolesteroltallet og forebygge hjerte-kar-sygdomme. Giv dig tid til at åbne en lille håndfuld af de sunde nødder.

START DAGEN GODT med en sund og mættende morgenmad. Klik her og få en masse ideer. Det giver energi til at klare dagens gøremål.

LIDT HYGGE Hen på eftermiddagen begynder trætheden måske at melde sig, men fortvivl ikke. Snup et lille stykke mørk chokolade (min. 70%) - og nyd det rigtig godt.

FRISKE FRUGTER Nyd sensommerens frugter evt. i en smoothie eller bare skåret ud til en frugtsalat.

VAAAAAND! Det er ikke til at komme udenom. Et stort, koldt glas vand kan give dig endnu mere energi end den tredje kop kaffe.
 

Læs mere om: