Trine Dyrholm
Kendte kvinder

Trine Dyrholm: ”Jeg har altid været optaget af sprækker i en karakter”

Trine Dyrholm spiller hovedrollen i det nye prisbelønnede spændingsdrama ”Dronningen”, hvor hun forelsker sig i sin unge stedsøn. Vi har mødt hende til en snak om arbejdet med filmen, som både skildrer sindets sorteste sider og stærke nøgenscener.

Trine Dyrholm fortæller om at spille hovedrollen i "Dronningen"

De seneste uger er anmelder­stjernerne faldet tungt over instruktøren May el-Toukhys ”Dronningen” med Trine Dyrholm i hovedrollen, som spiller advokaten Anne, der har speciale i overgreb mod børn og unge. Hun er gift med en læge (Magnus Krepper), hvis søn på 17 år (Gustav Lindh) pludselig kommer og skal leve med i deres familie, der også består af to mindre døtre. Sønnen og Anne tiltrækkes af hinanden og får en affære. Den er der ingen vej tilbage fra uden omkostninger. Spændingerne i familien sættes på spidsen, og der er fare for både eksplosioner og nedsmeltninger ...

Lad os bare lade filmanmelderne om at rose Trine Dyrholms præstation og her blot konkludere, at der er tale om en særdeles stærk film lavet af tre kvinder. Maren Louise Käehne har skrevet manuskriptet med May el-Toukhy om Anne, der mister fodfæstet, og som må gribe efter ukendte sider af sig selv for ikke at synke til bunds i en kompliceret situation.

Den rigtige dreng

For Dyrholm var det springende punkt at finde knægten, der kunne spille 17-årige Gustav.

– Vi ledte efter en, der var gammel nok. Altså forstået på den måde, at han skulle have en professionalisme og en modenhed over sig, men samtidig se ung ud. Det skulle på den ene side være troværdigt, at han havde et forhold til en moden kvinde, men samtidig måtte han ikke have mistet det drengede. Heldigvis fandt vi Gustav Lindh, der i dag er 23 år og har gået på teaterskole i Sverige. Han er et kæmpestort talent, og han var rent skuespillermæssigt på niveau med det samme, selv om han er meget ung.

 

LÆS OGSÅ: Trine Dyrholm: Måtte træne hårdt for at komme i form til Hævnen 

Urmyter og psykologi

Det sværeste for Trine Dyrholm var at spille Anne uden at holde hende for meget ud i strakt arm.

– Hvis jeg gjorde det, ville man måske ikke gide se filmen bagefter. Jeg er ikke som sådan optaget af at forsvare min karakter, for jeg er ikke nødvendigvis enig i hendes handlinger. Det er heller ikke min opgave. Men jeg skal portrættere et menneske i den her givne historie og forhåbentligt så komplekst som muligt. Jeg har altid været optaget af sprækker i en karakter, og jeg synes, at det er vigtigt at invitere publikum ind i det indre kaos bag sprækkerne. Og det kaos skal være troværdigt, om ikke i forhold til virkeligheden, så i den sammenhæng, det fremstilles, siger Trine Dyrholm.

Gang på gang må Trine Dyrholm veje sine ord. Fortæller hun for meget om filmen, før danskerne skal se den, er det dårlig stil.

– Vi har at gøre med urkræfter og instinkter i os mennesker, så vi har ikke lavet nogen socialrealistisk film, selv om den foregår i nutiden. Filmen har en mytisk fortælling i sig. Og så er den alligevel meget mærkbar og nærværende psykologisk på grund af de mange facetter i karaktererne. Vi ser skyggesider af mennesket og en slags maskefald i en moderne familie. Som biografgænger kan du undervejs få skiftende forståelse for tre karakterer, Anne, hendes mand og stedsønnen, alt efter hvordan de opfører sig, siger Trine Dyrholm.

 

LÆS OGSÅ: Lone Hertz: "Man skal aldrig afskrive livet"

Dybe længsler

I ”Dronningen” er der mange forskellige stemninger, men forklaringerne bag dem må man ofte selv tænke sig til.

– Filmen giver måske ikke mange forklaringer, men den giver hints til vores forestillingsevne. Når det er sagt, så arbejder vi meget med længsel som begreb. Og eksistentiel ensomhed i karaktererne i det hele taget. Det er noget udefinerbart for os mennesker, som man kan dele i et fiktivt rum – for eksempel i en film – og dermed forsøge at forstå bedre. På den måde kan vi dele de ting, vi ikke kan sætte ord på her i livet. Længslen efter det tabte, længslen efter at smadre noget eller bare eksistentielle længsler, som jeg tror, vi alle bærer rundt på. Mere eller mindre uerkendt. De er i os alle sammen, siger Trine og tilføjer, at du for eksempel godt kan have en længsel efter noget, selv om du er rundt regnet lykkelig. En ensomhedsfølelse, selv om du er glad for din mand eller din kvinde. Det er bare ensomt at være menneske. Punktum.

Filmholdet har arbejdet med at gøre hovedkarakteren og de andre karakterer komplekse, så de ikke bliver endimensionelle.

– Hvis Anne var beregnende, var hun en papfigur og dermed mindre spændende at følge. Vi skal fremstille et troværdigt menneske, så begivenhederne også af og til kommer bag på hende selv. Det bliver simpelthen mere spændende, hvis karaktererne i en film er søgende og usikre.

Nøgen på film

Ud over at ”Dronningen” går langt ind i den menneskelige psyke, går den også langt, når det gælder nøgenscener. Ingen skuespillere er for alvor vilde med at indspille nøgenscener, men man kan forberede sig ud af det.

– Filmen indeholder nogle ret grafiske sexscener, hvor man ikke er i tvivl om, hvad der foregår på lagnerne. Det har været en del af projektet fra begyndelsen, fordi det er en vigtig del af fortællingen, at publikum bliver vidner til det, der sker, siger Trine Dyrholm.

Alle sejl var sat, i forhold til at ingen skulle lide overlast på grund af pludselige kunstneriske indfald eller blot en egen indskydelse hos skuespillerne, der kunne få dem til at gå over egne grænser.

– Vi har behandlet det så fint, at jeg nærmest aldrig har prøvet noget lignende før. Vi holdt det første møde om nøgenscenerne meget tidligt med både producer og instruktør. De fortalte, hvad de havde tænkt sig. Og vi aftalte, at man kunne gå til produceren undervejs, hvis der var noget, nogen ikke ville være med til. Vi fik endda tilsendt story-board-illustrationer af scenen billede for billede, og der blev lavet de proteser, der skulle bruges. Jeg vil nærmest sammenligne arbejdet med at lave nøgenscener her med at arbejde med en stunt-scene. Når man så skal spille den slags scener, er det altid lidt akavet, men fordi der var så trygt et arbejdsrum, og alt var aftalt på forhånd, så gik det.

Efter filmen kalder Gustav Lindh og Trine Dyrholm sig ”Friends forever”, som de siger til hinanden, når de siden har mødtes. Det er man, når man har været i et så intimt rum sammen.

”Dronningen” vises lige nu i biografer landet over.

KØB et abonnement på SØNDAG – lige nu kan du vælge imellem velkomstgaverne: 2 x Södahl sengesæt eller Clarins skønhedspleje

Trine Dyrholm og priserne:

  • Trine Dyrholm har vundet seks Bodil-statuetter, hvilket er rekord, og hun har været nomineret yderligere fem gange.
  • 14 gange har hun været nomineret til en Robert, og hun har vundet ni statuetter.
  • Hun var nomineret til en European Film Award i 2016 for Thomas Vinterbergs ”Kollektivet”.
  • I 2016 vandt hun en sølvbjørn som Bedste kvindelige skuespiller i Berlin for ”Kollektivet”.
  • Hun har været nomineret til En Satellite Award for sin hovedrolle i ”Nico, 1988”.
  • Senest har hun vundet prisen for Bedste kvindelige skuespiller på Göteborg-festivalen for ”Dronningen”,
  • hvor filmen også vandt prisen for Bedste skandinaviske film og Publikumsprisen.

Læs mere om: